”Hej kyrkan, det är världen!”

Vi var nästan hundra diakoner från Lunds stift idag som lyssnade, pratade, åt och hade trevligt på Diakondagen på Åkersberg. På förmiddagen pratade Ninni Smedberg om ”Diakonen som ledare”.

IMG_0081Band alla kloka saker sa hon ”Att vara diakon är en livshållning” och ”Du äger inte din vigning. Det är något du förvaltar”. Dessutom berättade hon en historia om en socialsekreterare hon samarbetade som diakon, som ringde henne och sa ”Hej kyrkan, det är världen!”. En nyttig påminnelse om att vi som diakoner, och som kyrka, måste leva i den ”riktiga” världen och inte fastna i vår församlingsbubbla.

Någon som var inne på samma linje var vår nya biskop Johan Tyrberg, som på eftermiddagen uppmanade oss att ”nå de som inte kommer”.

Jag hade inte träffat Johan innan men nu vet jag att han är en klok och kärleksfull man med mycket humor. De tre viktigaste egenskaperna en biskop måste ha, om du frågar mig!

carin hompe svedberg säger
23 oktober 2014 – 07:15

Underbart att uppleva den samlade diakonins positiva kraft i tre hela dagar! Känner mig nyladdad :-)

Petra Persson säger
23 oktober 2014 – 07:50

Tack alla för en givande dag med många kloka ord

Ulrika Cinthio säger
23 oktober 2014 – 09:29

Inspirerande att läsa! Det är med stor glädje och ödmjukhet inför framtiden jag går min vandring på Svenska kyrkans utbildningsinstitut . Allt gott önskas av en diakonkandidat i stiftet

Yvonne Nejdefalk säger
24 oktober 2014 – 12:20

Vilken toppenbild du tog. Utstrålar stämningen av positiv kraft som jag tror alla kände idag.