Konfirmander överallt!

IMG_0401

När jag jobbade i Husie i Malmö kunde vi ha upp till 150 konfirmander. Så en veckogrupp med 34 konfirmander är kanske vardagsmat för många. Men Anderslöv är en liten församling, och vad som hänt är att vi tredubblat antalet konfirmander i år! Förra året var de 11 stycken så för oss är det stort, och jätteroligt, att de blivit så många.

Vi har jobbat hårt och målmedvetet med Fish Club, våra verksamheter för 5:or, 6:or och 7:or, och detta är den första generationen som kommit i konfirmationsåldern. Kanske beror det till viss del på det. De känner sig redan hemma i församlingen och har en positiv bild av oss i kyrkan och detta smittar av sig på de andra i deras åldersgrupp.

Men vad det än beror på. Och vare sig det är en tillfällighet eller ett trendbrott efter år av sjunkande konfirmandstatistik, så är vi så himla glada över det här gänget. De dundrar in i församlingshemmet och i våra gudstjänster med sin glädje och livslust. De syns och hörs och påverkar hela vår lilla församling. Visst är det underbart?