Det lilla i det stora – Globala perspektivet

Jag hörde höjdhopparen Stefan Holm i TV häromdagen där han talade om sin passion att bygga med LEGO. Han talade med entusiasm om hur han kunde bygga något stort med små bitar.

Jag gillar också att bygga med LEGO med mina barnbarn. Det är häftigt att se hur man med små bitar kan skapa något som blir något – kanske en leksak som är till glädje.

När de första kristna kyrkorna uppfördes byggde man upp stora mosaiker med många små stenar som fogades samman till stora konstverk. Varje sten är betydelsefull och tillsammans blir det något stort.

I en bildruta på TV-skärmen eller på datorn finns ett stort antal pixlar som gör det möjligt för bilden att framträde för oss. Varje lite pixel finns med för att det ska bli en skarp och tydlig bild. Ju fler pixlar desto tydliga HD -kvalitet och skärpa.

Denna vecka är den Globala veckan, i slutet av kyrkans år, som hjälper oss att finna att vi är infogade och har en plats i det stora. Var och en av oss tillför något viktigt för att det ska bli en fin värld. Vi är som levande stenar (LEGO-bitar) i ett stort bygge som Gud bygger här på jorden.

Varje liten sten (som i mosaiken) bidrar till att det ska bli ett vackert konstverk. Det kan t.ex. innebära att vi tar vårt ansvar för hela världen. Att HELA världen – laga det som är trasigt och skadat. Det är det som Gud gör med oss för att vi ska se vår plats i Guds skapelse.

Bilden som framträder blir skarp och vacker när varje liten pixel får energi till det som den är ämnad för. DU VET VÄL OM ATT DU ÄR VÄRDEFULL – Gud har en uppgift som passar för Dig och en annan som passar för dig! Se psalm 791

En kommentar

Tomas Jarvid säger
21 november 2012 – 01:20

Det tar sig bra med bloggandet, får vi lite bilder också framöver?