Låt oss dela brödet

På söndag är det Midfastosöndagen eller ”brödet söndag”. En dag då Jesus säger att han är livets bröd.

Gud ger oss brödet

Brödet står för basfödan i människans liv. Det kommer från marken och arbetas – bakas – med människans hjälp till mat som ger oss näring. Brödet har alltid varit symbolen för överlevnad tillsammans med vatten. Hur torftig kost man än har är det möjligt att få leva vidare med det som det bakade brödet ger. Det kommer från jorden som vi får bruka och låna från tidigare generationer och lämna vidare till våra barn och barnbarn….

Jesus är livets bröd

Jesus står för det som ger oss näring i det andliga livet. Vi tar emot det bröd som kommit från himmelen för att ge oss liv. När Israels folk vandrade genom öknen fick de ”manna” från skyn som gjorde att de överlevde strapatserna. När Jesus säger att han är livets bröd är han den gåva som Gud skickade till människorna för att ge oss löfte om en framtid. I nattvarden tar vi emot Jesus själv i brödet som ger oss förlåtelse och reskost för vårt liv och vandringen på vår livsväg.

I mässan läser vi ”Brödet som vi bryter är en delaktighet av Kristi kropp. Så är vi fastän många en enda kropp ty alla får vi del av en och samma kropp”.

Att dela brödet

Det är alltså viktigt att brödet delas! Det är så det kan vara till nytta. Först är det korn som bakas samman till en deg som gräddas. Men en fin bild med brödet är att det åter får delas upp för att vi kan använda det. Delande handlar om att dela med sig och se att vi har något att ge vidare. I fastetiden kan vi göra det genom att ge en gåva till Svenska Kyrkans internationella arbete och  fasteaktionen för världens lidande. Det är som om något helas genom att brödet bryts. När vi t.ex. köper ett bröd och pengarna går till hjälpverksamheten kan vi känna att vi är med och ger människor i vår värld mat för att överleva.

Sv Ps 71

Som spridda sädeskornen
från när och fjärran fält
församlats och i brödet
till ett har sammansmält,
så må din kyrka samlas,
o Gud, från världen vid
och vi till ett förenas
i himmelrikets frid.

Text: A Frostenson 1936 efter en bön från fornkyrkan

Ingen ska behöva hungra

När Jesus säger: ”Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv … jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig törsta.” Detta löfte kan mötas av vår bön: ” Herre, ge oss alltid det brödet”

Sv Ps 296

Välsigna, Herre, vad du ger.
Din nåd är stor. Ditt bröd är ett.
Och när det delas räcker det åt alla.

Tack, Herre, för vad du oss ger.
Och låt oss en gång vara med
vid alla släktens måltid i ditt rike.

Text: A Frostenson 1963