Jakobs stege som konst

13 JACOB S LADDE

I söndags, på mikaelidagen, var den gammaltestamentliga läsningen om ”Jakobs stege”. För ett tag sedan gjorde jag en fotobloggpost kring ”den förlorade sonen” och nu gör jag om det med denna bloggpost med olika avbildningar av Jakobs dröm.

På den tiden då Jakob snarare var patrask än patriark och vandrade genom ödemarken mot en okänd framtid sov han en gång med huvudet mot en sten. Han drömde och i drömmen såg han en stege ända upp till himlen där änglar gick ner och upp. Gud talade och lovade honom att allt skulle gå väl för honom och hans ättlingar.

På bilden ovan ser vi en medeltida illustration fylld av roliga detaljer. Där finns instrument och djur som ser påtagligt medeltida ut. Den roligaste detaljen är kanske ängeln som går med huvudet nedåt som en nötväcka så man ska se åt vilket håll den är på väg. Överst ser vi Kristus, fast det är i gamla testamentet berättelsen finns. Jag återkommer till det.

16 LUTHER UBER DAS ERSTE BUCH MOSE JACOB S LA

Med den svartvita bilden befinner vi oss i slutet av medeltiden. Jakob har blivit en skäggig pilgrim, stegen är detaljrik och återigen står Kristus där överst. Det kan tyckas märkligt om man inte har koll på läran om Sonens preexistens. Om Jesus är Gud som blivit människa så blev han inte till i och med födelsen på jorden utan har alltid varit ett med Fadern. Inte så lätt att fatta hur men ändå.

20 FUCIKOVA L ECHELLE DE JACOB

I denna mer orientaliska bild är landskapet storslaget ödsligt. Stegen vindlar uppåt. Mycket vackert.

20 HE QI JACOB S LADDER

Den här bilden har jag inte mycket att kommentera till. Jag tycker om den bara.

the_ladder_of_divine_ascent

Här är en klassisk ikon föreställande Jakobs stege. Efter en mycket gammal uppbyggelsebok från klostertraditionen som uttydde jakobs stege som en bild för vår väg mot det himmelska målet ser vi många allvarliga män som försöker sig på klättringen. Demonerna gör vad de kan för att slita ner dem från stegen men Kristus räcker dem handen och hjälper dem upp. Vi förstår att det är kyrkan som är utgångspunkten, det ser vi på kyrkobyggnaden där nere.Motiven på vänster sida i bilden vet jag tyvärr inte mycket om.

20 Leive Jacob s Dream Of A Ladder Between Heaven And Earth

Den här bilden är ganska märklig. Jag har inte lyckats hitta vem som gjort den. Mycket möjligt att det är någon stor konstnär jag borde känna till. Alla är nakna, himlarna sjuder av glädje och tillit och överst är Gud som den utgivande solen. Jag lär återvända till den här bilden.

Tyckte du om bilderna (tack artbible.net ännu en gång)? Skriv en kommentar!