Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Frodo och Jesus Kristus

En man med tunga bördor. Brevbäraren i det här fallet. Men också Frodo. Eller Kristus.

En man med tunga bördor. Brevbäraren i det här fallet. Men också Frodo. Eller Kristus.

Det här är den tredje och sista bloggposten om kristusgestalter i Tolkiens berättelse om härskarringen. Jag har tidigare skrivit om Aragorn -konungen och om Gandalf. Nu är det dags för den mest uppenbart kristuslika gestalten i eposet nämligen hobbiten Frodo. Sen ska jag försöka knyta ihop säcken med lite allmänna intressantheter.

Mordors makt är så stor att den inte kan besegras endast med svärd. Det faller istället på Frodo att göra ett desperat försök att förstöra härskarringen i domsbergets eld. Sedan ringens sällskap skingrats blir det Frodo och Sam som ensamma får göra den långa vandringen.

Frodo är ingen krigare. Våld är inte hans grej och mot slutet av berättelsen är det uppenbart att han håller fast vid det. Inte ens då Fylke är invaderat godtar han våldets väg. Här finns förstås likheterna med Jesus som offrade sig själv istället för att förgöra sina fiender med våld.

Liksom Gandalf och Aragorn dör Frodo längs vägen. I alla fall nästan. Han blir stucken av honmonstret på väg in i Mordor och Sam tar honom för död. Här finns det säkert många finurliga detaljer man kan tänka vidare på. Det att honmonstret har en gadd för tankarna till Paulus ord om ”död, var är din udd” eller till ”det första löftet” där Eva får höra att hennes avkomma ska trampa sönder ormens huvud och ormen ska stinga honom i hälen. Hur som helst blir Frodo berövad allt in på bara skinnet och förs in i Mordor som ju är ett slags dödsrike. Där får han liv igen och blir räddad av Sam. Väl där nere i mörkret besegrar han sedan ondskan genom att förstöra ringen (Sam kan också liknas vid Simon från Kyrene som bar Jesu kors eftersom han fick bära ringen år Frodo under denna del av färden).

Sa jag att Frodo förstörde ringen? Faktum är att han ju inte gör det. I sista stund vacklar han och vägrar göra sig av med ringen. Vore det inte för att Gollum tar ringen i sista stund hade allt gått om intet. I det här kan man se att ingen av Tolkiens kristusgestalter är någon riktig frälsare. De är bara ett slags förebilder. I Tolkiens värld verkar det också finnas en motsvarighet till ”Guds försyn” som gör att de mest omöjliga situationer ändå löser sig. Allt samverkar trots allt till det goda för de som kämpar mot Sauron.

Frodo överlever hela företaget men finner sedan att hans Fylke blivit härjat och själv är han en bruten hobbit. Märkt av sina sår i kropp och själ kan han inte återvända till ett normalt liv. Hans offer är totalt men så har det också räddat världen. I allt detta påminner alltså Frodo om Kristus och dennes död på korset där Jesus vända ondskans vapen mot densjälv.

Sammanfattningsvis vill jag påminna om tanken på ”Jesu Kristi trefaldiga ämbete”. Jesus är den verklige konungen, den sanne profeten och den syndfria offerprästen. De gestalter jag skrivit om i den här bloggpostserien belyser det. Aragorn är förstås konungen, Frodo är översteprästen som genom sitt offer ger världen nytt liv och gör ondskan om intet. Gandalf är profeten. Den som känner de djupa mysterierna och hjälper de goda kraftena framåt med den (gudomliga?) ledning han ger.

Som vanligt finns det säkert mycket mer att säga om Frodo. Hjälp mig med det och skriv en kommentar om det du tycker jag missat!

Kommentarer

7 svar till ”Frodo och Jesus Kristus”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Det finns en liknelse mellan gammaltestamentliga profetior om Jesus och hans död och att det i Sagan om ringen finns en profetia om att en liten person som saknar ett finger räddar världen. Frodo förlorar ett finger när Gollum sliter loss ringen i domedagsklyftan.
    Och i den månskiftande karaktären Gollum finns drag av Judas, båda spelar sin olyckliga roll i dramat.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det med Judas har jag inte tänkt på. Tack! Profetian måste finnas i någon annan av Tolkiens skrifter?

      1. Profilbild för Thorsten Schütte
        Thorsten Schütte

        Det är många år sedan, jag minns inte var profetian finns, jag tror den syftade på en bild med små personer där en saknar ett finger.

  2. Profilbild för Rebella

    Om man är en sådan kristen som ser Bibeln enbart som en samling myter, utan att något av det som står där behöver ha hönt, borde man lika gärna kunna bygga sin tro på Sagan om ringen. Man kan säkert hitta lika djupa visdomar, lika fina ideal att följa… massor av fina små bihandlingar med olika personer som står för ditt och datt. Djupa funderingar om Gollums natur och hur han relaterar till Frodo. Gudstjänstens liturgi ska självklart vara på alviska. Som bredvid-litteratur, inte riktigt kanonisk, finns Bilbo. Silmarillion behöver man bara läsa om man ska bli präst.

    Vad sägs, Jarvid. Konverterar du till min Tolkien-kyrka?

    Jaså inte, minsann.

  3. […] gudstjänster baserade på Sagan om ringen? Jag tycker att man rimligen borde kunna det. Som jag kommenterade, en smula raljerande, på Tomas Jarvids blogg Vandra […]

  4. […] gudstjänster baserade på Sagan om ringen? Jag tycker att man rimligen borde kunna det. Som jag kommenterade (en smula raljerande och kan tyckas orättvist, då skribenten Tomas Jarvid absolut inte tänkt sig […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.