Världen Gud skapade var inte perfekt

Gud (som vanligt misstänkt likt Jesus på avbildningen) skapar världen.

Idag vill jag skriva om en viktig teologisk insikt. Jag har spetsat till rubriken medvetet och jag står för den men kanske inte på det sätt som det ser ut vid första anblicken. Jag tänker inte skriva något som står i motsats till bibelns teologi här, snarare skulle jag våga säga att det blir ett förtydligande av vad bibelns säger och inte säger.

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Så börjar våra biblar. Gud skapar alla möjliga saker i skapelsen och varje gång något är färdigt står det att ”Gud såg att det var gott”.

I en barnbibel jag läser ur hemma står det något annat. Det står ”Gud hade skapat en perfekt värld”.

Fundera lite på skillnaden mellan de båda. Jag har själv fått lära mig att Gud skapade världen perfekt och det har säkert du också fått med dig. Men det står ju inte så i bibeln och det spelar nog större roll än man kan tro.

Jag har skrivit en del bloggposter om hur den kristna tron ju föddes ur den judiska men tidigt utmanades av mötet med den grekiska tankevärld som rådde i stora delar av den då kända världen. I det här fallet kan man känna igen tanken om det perfekta i till exempel Platons tanke om idévärlden där det finns perfekta förebilder till allt som här på jorden är fult av olika sorters brister. Jag har letat frenetiskt runt på bloggen efter en gammal bloggpost som borde finnas någonstans. Hursomhelt handlade den om att vi lätt kan läsa om Platons ”himmelrike” och tänka att ”är inte det där väldigt likt den kristna synen på saken? Vad spännande!” när det egentligen är tvärtom. Att vår bild av det kristna synsättet på världen blivit så färgat av grekisk filosofi att vi inte ens märker att vi läser in det i vad vi läser i bibeln.

Jag har också skrivit om liknande saker när jag skrivit om ”lycka eller glädje som mål i livet”. En av mina bättre bloggposter så läs gärna den.

Vad spelar det för roll då, om världen är skapad god eller perfekt från början? Det kan väl gå på ett ut? Konsekvenserna blir stora, inte minst för vår syn på oss själva.
Om skapelsen var perfekt från början går det egentligen inte att göra något med den utan att den blir sämre av det. Det går inte att förbättra det perfekta, bara förstöra. Och det rimmar egentligen väldigt dåligt med att människan får som uppdrag från Gud att råda över skapelsen. Vad finns det att göra om allt är perfekt?

Istället får vi tänka oss en annan bild. Där Gud skapat en värld som är god men också rymmer en massa potential för sådant som kan bli. Och Gud vill ha med människan som medskapare för att utveckla livet här tillsammans. Sedan går det visserligen åt skogen i och med att människorna lyssnar på ormen istället för på Gud men målet med människan har hela tiden varit att vi ska använda vår kreativitet och bidra till denna värld. (Läs också gärna den här gamla bloggposten om att ”det börjar med en trädgård och slutar med en stad” om bibelns början och slut.

Tankar, frågor eller synpunkter på det?