Ulrica Hansson

Kyrkan vänd mot världen

Mission verkar vara ett ämne man kan prata om hur länge som helst, för diskussionerna i Kummelby kyrka i söndags ville inte ta slut. Under hösten har de internationella grupperna i Sollentuna församling bjudit in till seminarieserien ”Världens frågor” och i söndags var det dags för andra delen, med temat ”Mission!?” Margareta Nordström, internationell handläggare på Stockholms stift ledde passet, och tillsammans pratade vi om vad mission är, varför det är en viktig del av kyrkans verksamhet, och vad det kan betyda för oss kristna idag.

Ämnet mission är inte helt enkelt, och alla som deltog hade olika bilder av vad det är för något. Men vi enades om att mission inte bara är något som sker långt borta av några särskilt utsända, utan något som vi alla är kallade till som kristna. Mission är kyrkan vänd mot världen, kyrkan i rörelse för världens skull. En kyrka vänd mot världen är en kyrka som ser och agerar mot orättvisor, förtryck och kränkningar. I dopet är vi alla kallade till att sprida Guds rike, och detta kan vi göra var vi än befinner oss genom att stå upp för det goda, det sanna och det rättfärdiga.

Det senaste materialet från Världens kurs heter ”Tron som drivkraft”. Vi gjorde en övning ur detta material som handlade om vad mission kan betyda för oss idag. Gruppvis läste vi olika bibelord och försökte identifiera vad Jesus gör eller uppmanar lärjungarna att göra. Därefter pratade vi om vad det skulle innebära ifall vi idag ville följa Jesu uppmaningar

Ett av bibelorden vi läste var Johannes 15:16-17. Det lyder så här:

Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen och bära frukt, frukt som består, och då skall Fadern ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Detta befaller jag er: att ni ska älska varandra.

Vad skulle det här kunna betyda i ditt liv?

Ulrica Hansson, Ageravolontär i Sollentuna församling