Magdalena Johansson

Tummen upp för Oscars!

Jag skulle vilja slå ett slag för Olaus Petri ungdomsgrupp i Oscars församling i Stockholm! De är helt fantastiska!

Frågan som kommer upp är säkert Varför? Hur? Och på vilket sätt?
Jo, de har nämligen tagit steget…

steget att vilja påverka omvärlden
steget att bli mer medvetna
steget att bli mer internationellt engagerade!

Det var nämligen så att jag och Ulrica, (en av Agera-volontärernas ohyggligt bra ledare) blev inbjudna till deras ungdomsgrupp en kväll för att prata om Svenska kyrkans internationella arbete och Agera-volontärerna. Den här kvällen skulle nämligen bli uppstarten till förändringen, till att bli en alltmer internationell ungdomsgrupp.

Men… varför är jag så lycklig över detta egentligen?! Jo, därför att de har insett att det globala inte bara är något som sker långt-bort-i-stan, det är något som påverkar oss nära. Allt vi gör här på jorden påverkar oss alla som bor på jorden.

Vi pratade om konsumtionsvanor, Fairtrade, aktioner, exploatering av jordens resurser. Det är som vi alla vet ett väldigt stort ämne!

Men vilka bra förutsättningar de har där borta i Oscars! Ta en titt i foldern för Oscars Internationella Forum och man kan välja och vraka på olika, men alla lika viktiga frågor! Dels för att lära sig mer om, men även för att Agera och göra någonting åt saken! Såklart är vi väldigt stolta att Agera-volontärerna var först ut i den foldern 🙂

Tack för att vi fick komma!

Lena Johansson – Ageravolontär i Farsta församling