Ageravolontärer till Almedalsveckan 2023

Denna sommar fick vi Ageravolontärer den fina möjligheten att åka till Gotland och Almedalsveckan tillsammans med Act Svenska Kyrkan. Redan på måndagen anlände Ageravolontären Emma som under onsdagen deltog i ett panelsamtal – Global ångest eller globalt hopp, vilket även går att se i efterhand på Youtube.

Vi som skriver detta inlägg heter Sara och Viktoria och vi anlände till Gotland efter en lång resa på onsdagen. Under kvällen hade Act en filmvisning och ett samtal kring ärkebiskopen Desmond Tutu. Det var något som var väldigt intressant och både filmen och samtalet väckte flera tankar. Under kvällen var det ett samtal under valven i Visby Domkyrkan där representanter från Moderaterna och Miljöpartiet deltog vilket följdes av en andakt. Ett fint samtal som avslutades med kort mässa. Vi fick även möjlighet att se både en utställning som Visbys domkyrka hade och Act Svenska kyrkans egna utställning kopplad till sommarkampanjen “Vi lever alla under samma himmel”.

Under torsdagen gick vi på flera olika seminarier där vi fick ta del av flera olika och intressanta samtal och diskussioner. Vi fick även möjlighet att vara med vid samtal mellan Act Svenska kyrkan och CUF samt LUF gällande bistånd vilket var väldigt lärorikt. Under eftermiddagen deltog vi även i mångfaldsparaden vilket var så fint att se folk samlas kring. Därefter hängde vi ett tag utanför Domkyrkan.

Under kvällen gick vi Ageravolontärer gå på ett ungdomsmingel arrangerat av LSU där vi fick möjlighet att träffa och prata med flera unga personer som på något sätt är engagerade i en ungdomsorganisation! Därefter minglade vi vidare till biskopsminglet där vi fick chans att samtala med flera intressanta personer. Dessutom fick vi ju träffa nya ärkebiskopen Martin Modeus vilket var roligt. Han bjöd på några väl valda ord och efter det fick vi även en supergod vegetarisk middag. På kvällen var vi på ännu ett samtal under valven. Denna gång med representanter från Socialdemokraterna och Centerpartiet. Mycket uppskattat att kunna avsluta en rätt så hektisk dag på ett stillsamt sätt tycker vi.

Under fredagen gick vi på ännu fler panelsamtal och seminarier, bland annat ett intressant seminarie kring klimatkrisen, teologi och barns klimatångest i Equmeniakyrkan. Vi hjälpte även till att arrangera ett rundabordssamtal med Rädda Barnens biståndsakademi och representanter från olika partier vilket var både engagerande och intresseväckande!

Under veckan har vi tacksamt nog fått bo i Visborgskyrkans församlingshem vilket var väldigt uppskattat då det var gångavstånd till Almedalen! Vi har haft en superbra vecka på Gotland och tar med oss massa nya tankar och insikter som vi hoppas kunna ta med till framtida projekt och engagemang!

/Sara och Viktoria, Ageravolontärer Linköpings stift