Där vetet fortfarande väntar på att skördas

I Hannas fjärde reserapport får ni först möta Syster Marie som välkomnar Hanna till sin familjs hemby Ma’alul i dagens Israel. Invånarna i Ma’alul flydde från sina hem under det arabisk-israeliska kriget 1948 och får än idag inte återvända till sin mark. Vi får också hälsa på Omar Amara i flyktinglägret Tulkarem Camp på Västbanken.

I Ma’alul var det tidigare förbjudet för Syster Marie och de andra byborna att besöka kyrkan. Länge användes den som stall av den israeliska militären, dörrarna var borttagna och den fick förfalla. Nu är djuren borta och kyrkan renoverad. Sedan dess har par gift sig här och barn har döpts. Varje vår återvänder byns familjer för att fira påsk tillsammans, kristna såväl som muslimer deltar, precis som innan 1948. Syster Marie föddes efter flykten från Ma’alul, men för henne är det självklart att byn är hennes hem. Hon drömmer om att en dag kunna bo på berget där hennes familj kommer från. På frågan om hon tror att hon kommer att kunna förverkliga sin dröm så dröjer hon med svaret.

Läs resten av rapporten här.

Foto: Hanna