Ageravolontärerna

Det finns två alternativ för kyrkor nu!

Ni får ursäkta att det blir många citat från Phumzile Mlambo-Ngcuka men så är det nu!

”Det finns två alternativ för kyrkor nu för att skapa en mer jämställd värld, och dessa är antingen så arbetar man framåt för en mer jämställd värld eller så arbetar man emot detta”

Idag startade general församlingen på riktigt, och på vilket sätt den startade också!

Under ett flertal samtal med diverse representanter från ACTs olika medlemsorganisationer och framtida partner diskuterades vikten av att arbeta för en mer jämställd värld fram.

Men samtalet hade en stor fokus på att för att förändring ska kunna ske, så måste de olika medlemsorganisationerna ifrågasätta sig själva och se hur dem kan bli mer jämställda i deras arbete.

Samtalen  blandas med filmklipp från bland annat ena utav nobels fredpris mottagaren Denis Mukwege men även samtal med mer teologiskt djup där Ärkebiskop Antje Jackélen lyfter hur man i bibeln bör belysa jämställdhet och hänvisar till galaterbrevet 3:28:

” Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.”

Här belyser ärkebiskopen att i Kristus Jesus och som kristna så är vi alla ett, Gud ser inte vårt kön och därför måste vi arbeta för en mer jämställd värld.

Kyrkan måste nu ställa sig upp och säga ifrån, ingen tjej eller kvinna ska lida av könsbaserat våld, eller särbehandlas på grund utav kön.

De måste säga: Inte i mitt namn!

Kyrkan ska vara en säker plats, och precis som vår lutherska tro har lärt oss så blir vi rättfärdiga genom tron.

Antje drar detta vidare och menar att rättfärdighet kräver rättvisa, och rättvisa kräver jämställdhet.

Detta tolkar jag som att vi inte kan efterleva vår lutherska tro helt, om vi inte har ett jämställt samhälle, vi har fortfarande möjligheten att påverka dock! Och bara att hela generalförsamlingen börjar med ett antal panelsamtal kring jämställdhet är ett stort steg i rätt riktning tycker jag!

Och även fast det kanske känns som att man är en ensam röst i vissa frågor så måste vi fortsätta vara denna röst, och våga stå upp emot det vi ser i samhället som är fel!

Vi har egentligen bara ett val anser jag, och det är att arbeta för en mer jämställd värld och som religiösa aktörer har vi en möjlighet att påverka folk som andra inte har.

Vi har en möjlighet att få religiösa ledare att säga till dess församlingsmedlemmar: könsstympa inte era döttrar, säg ifrån när ni ser att era kvinnliga kollegor blir sexuellt trakasserade och att inget våld är okej emot kvinnor. Vi måste arbeta bort alla religiösa lagar som slagits ihop med kulturella lagar för att minska kvinnor rätt till t.ex. ägande eller vårdnads rätt.

Och vi måste göra det här nu!

Det finns bara ett val egentligen, så vad väntar vi på?

Joakim Friberg – Ageravolontär samt Svenska kyrkans internationella arbetes ungdomsdelegat under ACT Assembly och i ACTs ungdomsnätverk