Faith in Action for climate justice – överlämning av namninsamlingen för klimaträttvisa

”I stand united with my brothers and sisters in faith” – Act Svenska kyrkans namninsamling för klimaträttvisa har lämnats över till beslutsfattare vid COP26 i Glasgow, tillsammans lämnade vi in 150 000 underskrifter.

Foto: WLF

”I stand united with my brothers and sisters in faith. We call on you to make action and we demand climate justice for all and care for the earth we depend on”. Så lät det, om och om igen, i St George’s Tron när representanter från många religiösa organisationer stod med namninsamlingarna i handen. En efter en berättade de om sitt engagemang och lyfte vikten av att kraven som lämnas fram måste lyssnas på, de måste tas på allvar.

St George’s Tron, Church of Scotland. Foto: LWF

Act Svenska kyrkans namninsamling för klimaträttvisa är en del av Global Prayer and Action Chain och igår kväll överlämnades hela namninsamlingen till beslutsfattare i Glasgow. Enade vädjar – och kräver – troende människor världen över att makthavare ska ta sitt ansvar för den värld som Gud skapat. ”It is time for us to act as if we believed that God made the world” sa en av de kloka talarna. Låt oss stanna upp lite i den tanken. Att först uppfyllas av nåden att leva i den värld som Gud skapat för att sedan närma oss tanken att vi håller på att förstöra det hem som Gud gett oss. Människan bokstavligen smälter ner, sågar sönder och förgiftar vår skapares mästerverk. All sorg och förtvivlan, den tanken som väcks behöver bli till handlingskraft för troende världen över. Guds skaparkraft finns även i oss. Det är tid att skapa nytt, göra nya vägar, nya innovativa lösningar för att ta hand om jorden. Vi behöver nya sätt att leva hållbart.

Foto: LWF

Act Svenska kyrkan samlade in över 13 000 underskrifter och alla vi tillsammans samlade in över 150 000 underskrifter. Det var kraftfullt att se vad vi troende världen över kan göra tillsammans! Vi står enade tillsammans för framtiden för Guds skapelse och mänskligheten! Ceremonin avslutades med en gemensam bön. Vi fick tacka för alla de som kämpar för miljön och be för alla de som redan idag lider av klimatförändringarnas konsekvenser. Vi fick be tillsammans för makthavare som förhandlar under COP26, be om helande för världen och skydd för de mest utsatta. I den avslutande bönen hördes: ”Bless those who are gathered here today and those who struggle to bring climate change. Surely your work is through them” Your work is through them. Ditt arbete är genom dem. Vi är Guds händer och fötter, Guds röst och blick. Samma kraft som hela skapade världen finns i oss – och behöver använda den! Vi blev fyllda av kärlek, kraft och vilja att fortsätta att stå upp för skapelsen! Det var fantastiskt att se oss troende tillsammans och all vilja som finns i oss.

Foto: LWF

Vi är starka tillsammans!

Lovisa Tegnevik, Linnea Aronsson & Rebecca Lundberg – Ageravolontärer