För skapelsens skull

Ageravolontärernas samordnare Hanna och Oskar pratade ekocid med politiker i riksdagen. Här kan du läsa om hur det var.

Den 25 april åkte Agera-samordnarna Hanna och Oskar till Stockholm för ett möte i riksdagen. Tillsammans med Sveriges kristna råd och End Ecocide Sverige hade vi bjudit in flera riksdagsledamöter från olika politiska partier till ett samtal om ekocid-frågan.

Vid Svenska Kyrkans Ungas riksårsmöte 2021 beslutades att Svenska Kyrkans Unga ställer sig bakom kravet på att ekocid (storskalig miljöförstörelse) ska bli ett internationellt brott, som läggs till i Romstadgan. Sedan dess har vi även anslutit oss till det interreligiösa initiativet Faith for ecocide law.

Mötet på riksdagen gick bra! De som deltog var riksdagsledamöterna Rebecka Le Moine från Miljöpartiet och Jytte Gutleland från Socialdemokraterna. Båda har miljöfrågan på sitt bord och de var mycket intresserade av att lära sig mer och att arbeta vidare med frågan på nationell nivå.

Med på mötet fanns även ett helt gäng unga praktikanter. Rebecka, Jytte och praktikanterna fick alla varsitt exemplar av skriften Faith voices for ecocide law.

Det var ett givande och framåtsträvande samtal som vi hoppas kan ge stora ringar på vattnet, både i Sverige och internationellt. De som förstör ekosystem måste ställas till svars för det. För skapelsens skull!

/Hanna och Oskar