Tinde Carlbrand

Fossil of the day!

Som ni läst i tidigare inlägg började det inte så bra. Canada gick direkt in för att sätta käppar i hjulet för en fortsatt förhandling kring Kyotoprotokollet. De annonserade nämligen att de drar sig ur avtalet från och med nästa månad. Det taktiska spelet är högt här i Durban och spekulationerna kring varför man väljer att göra det ena eller det andra är många. Men hur man än vrider och vänder på frågan så är det svårt att hitta något positivt med Canadas dödande besked som de dessutom väljer att lägga fram första dagen av förhandlingarna.

CAN international delar ut ett pris varje dag under varje COP. Priset heter Fossil of the day och går till det land som bromsar förhandlingarna mest. Ni kan ju gissa vem som låg i topp vid den första prisutdelningen. Här kan ni se ett klipp från prisutdelningen och här kan ni läsa motiveringarna.

Tinde Carlbrand, ageravolontär i Uppsala domkyrkoförsamling