Till innehåll på sidan
Ageravolontärerna

Från kampanj till engagemang i en budskapstät värld

Global Climate Strike for future gick av stapeln den 15 mars 2019 och dess uppföljare arrangeras igen fredagen den 24 maj 2019. Förra gången engagerades mer än 1,8 miljoner individer baserat på registrerade event på Fridays For Futures världskarta . I år har 4451 event registrerats världen över varav 184 event inom Sverige är planerade rapporterar KLIMATSVERIGE .

Kampanjer för klimatet engagerar, vi går tillsammans till handling och vill bidra för att påverka. Vår egen medvetenhet ökar och vi för fram budskap om önskningar om vad vi vill se mer av i nutiden och framtiden. Vi vill att vår kampanj om nuläget ska leda till konkreta
klimatåtgärder ute i våra sammanhang, i ett komplext samhälle där den ena förändringen påverkar många fler.

Att få sin kampanj och budskap att nå bortom sitt egna nätverk som skapar bestående förändring kan vara en utmaning. Det som är skillnad med kampanjen #fridaysforfuture är att flera subnätverk blomstrat. Supermiljöbloggen radar upp flera yrkesbaserade subnätverk som skapats för att stötta Gretas engagemang för klimatfrågår. Variationen är stor där exempel som; # Teachersforfuture , # Scientistsforfuture , #Psychologistsforfuture, # Doctorsforfuture, # Preachersforfuture och #Communicatorsforfuture är några varianter .

Nätverk #Communicatorsforfuture har skapats av kommunikatörer som vill stötta barn- och ungdomars klimatengagemang och öka hållbarhetsdebatten inom sin bransch. Deras senaste debattartikel publicerades i branschtidningen Resume, den 20 maj 2019, ”Din
uppdragsgivare är en miljöbov – vad spelar det då för roll att du cyklar till jobbet?” . Budskapet fokuserar på att se klimatförändringen som ett nödläge att det är dax att prioritera och ställa om nu både på politisk nivå som på verksamhetsnivå. De vill genom kommunikation och sin roll bidra att förstärka de lösningar som motverkar klimatkris, genom cirkulära, förnybara, delningsbara, tjänstebaserade hållbara affärsmodeller.

Med personligt samtal och intervju med Victoria Olausson en av medlemmen i #Communicatorsforfuture visas engagemanget att även vara med på Agerabloggen. Hon anser att betydelsen att stå upp för vad en tror på är viktigt, att vara med och påverka och
höja ambitionsnivån i de sammanhang och verksamheter där en befinner sig inom. Som professionell kommunikatör har hon varit med och drivit budskap för hållbarhetsfrågor flera år. Nu ser hon möjligheten att även vara med stödja Gretas berättelse. Hennes eget engagemang kräver oftast mod att vara lite obekväm, att ta ansvar för vad en vill påverka. För att motiveras har hon frågat sig själv frågor som : Vad händer i världen och vilka trender finns? Vilka möjligheter finns för att driva tillväxt i mitt sammanhang? Vad kan jag som individ bidra med? Hur kan min påverkan skapa värde för många fler? Vart kan jag hitta gemensamt engagemang och samarbeta med andra yrkesroller för att öka effekten?

I #Communicatorsforfuture har hon fått energi att lyfta klimatfrågor och ser initiativet som en fortsättning att påverka sin bransch. Även om det finns medlemmar som inte tycker exakt likadant och inte skrivit under på hur debattartikeln i Resume utformats, så finns det stort engagemang att samverka och inspirera varandra till att påverka ännu fler. Inför imorgon och Global Climate Strike for future kommer troligtvis många fler subnätverk att samlas för att skapa bestående effekt världen över. När få går ihop och gör något som syns och uppmärksammas kan det få betydande effekt. Så dax att agera nu som vi Ageravolontärer brukar säga.

Beatrice Johansson, Ageravolontär i Uppsala

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *