theresiabavenby

Hopp om fred!

Innan jag åkte till Israel/Palestina hade jag läst en hel del om konflikten och speciellt om muren. Även om jag hade förberett mig så var det en mycket konstig känsla att stå där och se muren med egna ögon. En nio meter hög och tre meter bred betongmur som delar landet och skiljer människor från varandra. När jag stod där kände jag mig oerhört liten och det är svårt för mig att förstå varför.

Den 24:e varje månad uppmanas församlingar, kyrkor och enskilda att be för fred i Israel/Palestina. Idag är det den 24 mars och precis som alla andra dagar behöver den här konflikten uppmärksammas idag. Därför tänker jag berätta lite om vår resa till Israel/Palestina.

Vi är ett härligt gäng ungdomar från Göteborgs stift som åkte till Israel/Palestina under höstlovet 2012. Innan vi åkte hade vi ett antal träffar för att lära känna varandra, prata om svenska kyrkans internationella arbete och såklart förbereda oss inför resan. Syftet med resan var både att se det religiösa livet och konflikten. Vi besökte massor av heliga platser, där vi på ett konkret sätt kunde vandra i Jesu fotspår. Jesus födelsekyrka och uppståndelsekyrka var enorma kyrkor med mängder av utsmyckningar. Det är lite svårt att koppla ihop dessa kyrkor med Jesus enkelhet och hur han levde men det var absolut en spännande upplevelse. Vi fick också möta personer från olika religioner och vara med på flera typer av gudstjänster. Minibuss åkte vi en hel del och vi fick se väldigt mycket. Vad det gäller konfliken fick vi se muren, gå igenom passkontroller och höra om människors upplevelser. Det här är väldigt långt ifrån min vardag och det kändes nästan overkligt.

Vi funderade och pratade mycket om vad som var det bästa med resan. Att bada i döda havet stod högt upp på den listan. Men vi kom också fram till att något av det bästa med resan var att allt var så annorlunda än i Sverige. Massor av olika människor med olika religioner och traditioner. Det var speciellt en händelse som många av oss tänker på när vi ser tillbaka till resan och det är mötet med organisationen Parents Cirkle. Det är en organisation för föräldrar som har förlorat sina barn i konflikten. Den är till både för israeler och palestinier och istället för att bråka och skylla på varandra sörjer man tillsammans. Att se detta samarbete mitt i konflikten var väldigt vackert. Av dem fick vi lära oss att det viktigaste inte är vilken sida man står på utan att man kämpar för fred. Ett citat som följde med oss under hela resan var:

”Don´t be pro Israel, don´t be pro Palestine, be pro peace!”

Resan till Israel/Palestina var både fantastisk och fruktansvärd. Det var en fantastisk resa där vi fick mycket nya intryck, där vi fick möta människor och lära oss något av deras historier. Det fruktansvärda var att få se delar av konflikten med egna ögon och att få träffa de konfliktdrabbade människorna på riktigt. Resan till Israel/Palestina var helt klart den häftigaste och mest givande resa jag har varit på. Från resan tar vi med oss minnen, möten och massor av inspiration att dela med oss av hemma i Sverige.

Två ungdomar i gruppen valde att göra en film om Israel/Palestina som sitt projektarbete. Under arbetet med filmen frågade de några i gruppen om konflikten och våra upplevelser från resan. Jag fick frågan om jag tror att det finns en lösning på konflikten. På den frågan måste jag svara ja. Jag tror inte att det kommer bli enkelt och kanske kommer det att ta lång tid men jag måste ändå svara ja på den frågan. När man är där och ser det stora hoppet som finns hos många av de konfliktdrabbade människorna, då kan man inget annat än att tro att det finns en lösning. Jag tror nämligen att det finns något som är starkare än en nio meter hög och tre meter bred betongmur och det är människors hopp och längtan efter fred.

Låt oss nu be och agera för fred, rättvisa och en bättre värld!

Theresia Båvenby
Ageravolontär i Fässbergs församling