En av fördelarna med att bo i höghus är att någon vänlig granne kan lägga ut sin morgontidning i entrén emellanåt så vi andra också kan få nöjet att bläddra lite till morgonkaffet. I lördags plockade jag upp en sådan tidning och medan jag läste la jag märke till hur mycket reklam det var i den. Som nörden jag är räknade jag på det: Av den 76 sidor långa tidningen var 30 sidor enbart reklam och till det fanns ytterligare drygt 30 sidor i rena reklambilagor. Det blir totalt 57 % av tidningen!
Hur mycket papper (och i utsträckningen miljöresurser) kan en tidning rättfärdiga att trycka reklam på? Sverige är ju välsignat med mycket skog men gör det att vi måste överexploatera den varan? Jag tycker att det är dags att pappersreklamen regleras kraftigt. Vi lever i ett multimedialt samhälle, lägg då reklamen på de medier som inte skadar vår natur lika mycket.
Jag förstår absolut tjusningen i att ha en papperstidning (även om jag inte gillar det miljömässigt), att med trycksvärta på fingrarna svära över att man lyckats doppa den i flingskålen igen men – Gör den då så kort som möjligt! Personligen ser jag gärna lite längre på TV-reklam (eller kanske till och med godkänner ett och annat pop-up-fönster) om det betyder att brevlådereklamen försvinner. Vad tycker du? Reklambranschen får ständigt nya sätt att nå ut, varför behålls då de gamla systemen?
”Reklam, Nej tack!” har länge stått på min dörr. Det är häpnadsväckande hur mycket resursslöseri jag ändå utsätts för. Till vilket pris?
Marianne Nilsson
Ageravolontär i Ryds församling
Lämna ett svar