Ageravolontärerna

Låt oss inte älska med tomma ord

Ageravolontären Nami Svensson berättar om sin första fortbildningshelg med Ageravolontärerna. Den 17–19 februari träffades 21 unga människor på Åh stiftsgård i Göteborgs stift, som alla vill förändra världen.

Efter min första Agera-helg, som nu har passerat, känner jag mig så glad och tacksam. Tacksam för alla människor jag har fått möta och som dessutom har samma mål som jag har. Det känns så bra att få samlas och lära sig och tillsammans agera för en rättvisare värld.

Ageravolontärer från hela Sverige sågs på stiftsgården i Åh för fortbildning och gemenskap.

Under helgen hade vi äran att få ta emot Lauri och Jiko, från Changemaker Finland, som bland annat berättade om deras pågående kampanj om överkonsumtion och hur de arbetar med framför allt påverkansarbete.

Jiko och Lauri föreläser om Changemaker Finlands arbete.

Vi lyssnade även till andra som berättade om saker de fått vara med om och vi fick en hel del givande information som en hjälp i uppdraget som ageravolontär. Skara stifts klimatstrateg Sandra Wilson föreläste om Svenska kyrkans färdplan för klimatet, Göteborgs stifts internationella handläggare Anders Stenbäck höll ett pass om migration och Lina Alsterlund från Sensus ledde en workshop om normer och hur vi kan bemöta olikheter. Ageravolontären Amanda berättade om sin praktik genom EFS på organisationen ”Hope for children” i Etiopien och volontären Elin höll en presentation om vad hon tog med sig från Kyrkornas världsråds generalförsamling i Karlsruhe i Tyskland.

Ageravolontärerna får testa på olika metoder för konflikthantering och fredsbyggande.

På söndagen började Act Svenska kyrkans fasteaktion med temat “Dela lika under samma himmel”. I samband med detta fick vi göra flera saker till förmån för deras insamling. Vi spelade in filmer till Act Svenska kyrkans sociala medier och stod utanför stiftsgårdens kyrka med stora plakat och samlade in pengar inför gudstjänsten.

Nami samlar in pengar med anledning av Fasteaktionen utanför kyrkan i Åh.

Jag är så glad att jag vågade testa på att bli ageravolontär och det är ingenting jag ångrar. Den här helgen gav mig mycket inspiration till att arbeta med andra för en positiv förändring. Jag kände verkligen av att alla är så fina mot varandra och jag kom att tänka på en vers ur första Johannesbrevets tredje kapitel:

Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning.

Det ligger någonting i det. Vi kommer aldrig möta någon som inte är älskad av Gud. Vi är sända att älska varandra och med kärlek för varandra får vi handlingskraft.

/Nami Svensson, Ageravolontär i Linköpings stift