Ageravolontärerna

Lokala eldsjälar går samman för att göra skillnad trots olikheter

Mitt namn är Alicia Nilsson, jag är Ageravolontär och bor i närheten av Järvaområdet i Stockholm.

Foto: Alicia Nilsson

Vi befinner oss på Kista torg. På ena sidan av torget finns moskén och på den andra sidan av torget finns kyrkan. Världsreligionerna som ibland brukar ses som två olika poler står nu sida vid sida bredvid varandra och samarbetar under 3 veckor i början av sommaren för att göra gott, förena närområdet och motverka skadliga fördomar.

I år har jag fått vara en del av denna gemenskap och föra denna 5-åriga tradition vidare. En gemenskap som är unik i sitt slag. Detta torg binder människor samman. En mötesplats där människor från alla världens hörn möts. En mötesplats där människor från Stockholms olika områden möts. En mötesplats som överskrider religiösa, kulturella och socioekonomiska gränser. Vägar korsas och broar byggs. Människor som kanske inte skulle möta varandra annars möter nu plötsligt varandra.

I detta samarbete ingår också olika icke-religiösa organisationer som till exempel Tillsammans för Sverige som är en del av Fryshuset och jobbar för att motverka främlingsfientlighet, rasism och extremism genom att skapa mötesplatser.

Vi delar ut gratis mat och dryck, spelar fotboll och basket med alla som vill. Vi erbjuder även barnen möjligheten att pyssla, måla tröjor och påsar som de sedan får ge bort som en gåva eller bära med sig hem och behålla som ett kärt minne av dagen tillsammans. Någon dag i veckan kommer biblioteket till torget och inspirerar unga att läsa böcker och kanske lånar ut någon bok över sommaren.

Foto: Alicia Nilsson

Det spelar ingen roll hur långt ifrån varandra vi befinner oss – om det är några få kilometer eller om det är några hundratals mil – om vi inte har en gemensam mötesplats så kommer vi aldrig att träffa varandra. Kista torg länkar oss samman. Förenar områden, förenar människor och skapar en ömsesidig förståelse. Vi arbetar med inkludering genom att inte lämna någon utanför – utan istället peppa och lyfta varandra. Man vet aldrig vad en komplimang på fotbollsplanen eller vid pysselbordet kan betyda för någon annan – speciellt för ett barn.

Foto: Alicia Nilsson

Här finns möjligheten att prata med varandra istället för att prata om varandra. Den verkliga skillnaden sker när människor möts. Jag undrar vilka förändringar dessa möten har skapat? Jag undrar om det är något som har slagit rot hos någon och som redan nu eller så småningom börjar gro. Eller om det är någon som har funnit en ny vän. Jag tror att man aldrig kan få för många vänner. Denna mötesplats är en tillgång för alla och är viktig oavsett ålder och identitet.

Under tidigare år har polisen och brandkåren varit på plats för att informera och skapa förståelse och tillit bland dem som bor och är på torget. Det skapas tillit till varandra och till samhällets goda krafter.

Det var en liten flicka som frågade mig medans vi pysslade en dag “Varför gör ni detta?”

Jag började berätta om vårt samarbete och varför vi som Ageravolontärer i Act Svenska kyrkan tycker att det är viktigt att vara med i detta sammanhang. Hon avbröt mig när hon förstod vad det var jag ville förmedla och sa med ett leende på läpparna “Detta samarbete är framtiden!”

Det gör mig glad att få vara med och ge någonting som jag tycker är värdefullt vidare till nästa generation. Det är hoppet jag vill ge vidare.