Katarina Lundberg

Med mänskliga rättigheter mot hunger

Idag, lördagen den 11 februari, samlades vi- ett stort antal internationellt engagerade i Lunds stift- i Höörs församlingshem och kyrka för att ha fasteupptakt tillsammans. På askonsdagen om en och en halv vecka inleds fastan, som detta år har en kampanj med temat ”Rätten till mat- Jämställdhet och jordbruk”.

Efter ett kort förmiddagsfika firade vi en härlig mässa i kyrkan, med finstämd livemusik från en trio från Trelleborg. (Jag fick noter på några av sångerna!) Det kändes som ett bra sätt att börja en dag med mycket information och engagemang.

Lena Klevenås, som är verksam inom FIAN (FoodFirst and Information and Action Network), höll ett väldigt spännande föredrag om det paradigmskifte som håller på att ske: Från att ha sett på hungerfrågan som en biståndsfråga (en fråga där exempelvis 5000 barn i Inidien dör varje dag, 42% av samma lands barn är undernärda och den indiska premiärministern  sagt att han skäms) går vi mot en tid då rätten till mat ses allt mer som en mänsklig rättighet. FIAN startades ur en Amnesty international-grupp 1986 i Heidelberg i Tyskland. Och precis som Amnesty skriver FIAN påverkansbrev, fast här för att uppmärksamma specifika fall där rätten till mat kränks.

Det finns olika sätt att engagera sig lokalt och globalt. Bössinsamlingar och syföreningar behövs, precis som politisk påverkan och utbildning. För datakunniga finns det i årets fastekampanj en intressant sak som kallas för ”Utmaningen”. Efter fastlagssöndagen kan du gå in på (www.utrotahungern.se) för att utmana någon du känner att göra något han eller hon kanske inte ”vågar” eller ”skulle gjort annars”. Pengarna går till ett gott ändamål och ett gott skratt kan ges på kuppen.

Vad vore väl en fasteupptakt utan fastlagsbullar? 😉 Det var en mätt ageravolontär som samåkte ner till Malmö igen. Så fint det känns att vara ett ”vi” -gammal som ung- som vill engagera oss för en bättre värld.

Ha det gott! /Katarina, ageravolontär i Slottsstadens församling