Sara

Pepparkakor och en chans till ett bättre liv för gatubarn i Etiopien

Förra veckan träffade jag Fässbergs församlings internationella grupp för första gången. Det var en trevlig tillställning, det är inspirerande att träffa andra som vill att kyrkan ska jobba för viktiga saker och som själva vill hjälpa till på det sätt man kan och med de förutsättningar man har. Gruppen leds av diakonen Eva Dalén och innehåller ett gäng härliga människor. Dagordningen för mötet innehöll några punkter och den första var den stundande insatsen vid första advent.

Inför helgen har gruppen lite att förbereda. Det är tradition i församlingen att bjuda på ett lite speciellt kyrkkaffe vid första advent och inför det så behöver det bakas en hel del pepparkakor. Så vi började med att bestämma vem som skulle göra degen och när vi skulle ses för att baka och garnera alla pepparkakor. Det behövdes också folk för att göra i ordning församlingssalen och förbereda på morgonen före gudstjänsten. När allt var bestämt hoppade vi vidare till nästa punkt för dagen: församlingens gatubarnsprojekt i Etiopien.

Församlingen har sedan länge ett projekt i Etiopiens huvudstad Addis Abeba där man hjälper utsatta gatubarn att få ett bättre liv. De får utbildning för att kunna skapa sig en bättre framtid. Läs gärna mer på församlingens hemsida. Varje dopgudstjänst tas kollekt upp till detta projekt och också vid andra barnrelaterade aktiviteter som Bamsegalan som inträffar på Kristi Himmelsfärdsdag varje år då Bamse och hans vänner kommer till Mölndal. Det vi skulle diskutera på vårt möte var om vi skulle införa en permanent insamling till gatubarnsprojektet. Vi kom fram till att det var en utmärkt idé och tänker placera en fin liten bössa i församlingens stora sal.

Jag och Eva har också pratat om att starta en ny Världens kurs till våren, inbjuda intresserade församlingsmedlemmar och starta en studiecirkel. Vi ska försöka få med människor av olika åldrar så att vi alla kan lära oss tillsammans och av varandra. Ett material som jag tyckte verkade särskilt spännande är det nya materialet ”Tron som drivkraft”, jag hoppas att det blir det vi testar. Läs mer om Världens kurs här.

Det sista som vi tog upp var planer på att anordna en temadag i församlingen och samarbeta med Miljögruppen. Temat skulle vara hållbarhet och miljö med olika aktiviteter i församlingshemmet. Någon station skulle handla om Fairtrade en annan om stadsnära odling. Vi skulle kunna ha föredrag om ekologisk odling och jordbrukspolitik och andra spännande saker. Detta var en idé i sin linda som måste få mogna innan den sätts i verket.

Snart är det första advent och pepparkakor och sen är det dags för några av oss att åka ner till Sydafrika och Durban för att spana in COP17 – klimattoppmötet som vi hoppas ska förändra världens framtid.

Sara Johannesson, Ageravolontär i Fässbergs församling