Ageravolontärerna

Sju procent som brytt sig om andra

Under mötet med Phumzile Mlambo-Ngcuka, executive director för UN Women så säger hon till oss:

”Det är tragiskt för alla ungar som går igenom livet och blir vuxna utan att någonsin varit en aktivist som brytt sig om andra.”

Och det här kan verkligen sammanfatta våra dagar: vi har arbetat fram en strategisk plan för ungdomsarbetsgruppen, ett mandat som vi ska kunna luta oss mot. Men det viktigaste som vi har arbetat fram är det uttalande som vi under tre minuter ska presentera på måndag.

Vi vill utmana ACT, vi kommer lägga fram ett uttalande som ska ge möjlighet att lyfta ungdomar.

Vi kommer se till att vår ungdomsarbetsgrupp, som vi vill ska bli erkänd utav ACT, ska vara ett globalt ungdomsforum med regionala representanter som ska leda till att ungdomsengagemang och -arbete lyfts.

Men för att bli erkända så vill vi att vi ska bli erkända för den kunskap som vi har att erbjuda, och få ACT att förstå och lyssna på oss men också att ACT ska förstå att vi är enbart 7% av deltagarna under general församlingen.

7% som har arbetat fram en grov skiss över mail, doodle och skypemöten, för att sedan nu komma samman och på två dagar demokratiskt rösta fram hur vi vill att vår ungdomsarbetsgrupp ska arbeta. Dessa sju procent ska representera över 50% av världens befolkningen på ett sätt, vi är sju procent som brytt sig om andra. Vi är sju procent som kommer stå inför de resterande 93 procenten och kräva väldigt mycket…

Vi kommer fortsätta med att arbeta för ungdomsfrågor, Samtidigt som vi arbetar för allt annat som ACT står för.

Samtidigt som vi arbetar med mänskliga rättigheter så är vi den gruppen som

Samtidigt som vi arbetar med humanitärt stöd så lyfter vi hur ungdomar drabbas av detta!

Samtidigt som vi arbetar med jämställdhet lyfter vi hur ungdomar förtryckts i detta!

Samtidigt som vi arbetar med migration så berättar vi historien om den stora gruppen unga som förflyttas.

Vi får se vad generalförsamlingen säger om vårt uttalande men om det är något som vi kan vara tacksam över så är det att vi inte lever ett tragiskt liv för att vi har fått vara aktivister och har brytt oss om andra!

Vi är dem sju procenten som bryr oss och alltid kommer fortsätta göra detta!

Joakim Friberg – Ageravolontär samt Svenska kyrkans internationella arbetes ungdomsdelegat under ACT Assembly och i ACTs ungdomsnätverk