samuelskanberg

Tänk globalt, agera lokalt

Idag var det en underbart fin mässa om klimatet i Birgitta kyrka i Nockeby, Stockholm. Predikan handlade om klimaträttvisa och solidaritet. Prästen Anita ställde en retorisk fråga:

Är det rimligt att några har det lite bättre än andra? Kanske, men det är inte rimligt att folk svälter i tredje världen medan vi kastar mat.

Under förbönen bad vi för klimatförhandlingarna i Durban, om att hoppet behövs för vi har klarat svåra saker förut.

Till kyrkkaffet hade Ellen och jag ordnat en skype-videokonferens med Agera-volontären Ulrica Hansson som är på plats i Durban. Kyrkkaffet hölls i kyrkorummet och vi hade riktat en projektor så att Ulrica hamnade på en stor vit vägg. Vi frågade Ulrica hur det gick nere i Durban, vad världen hoppas på och vad klimatförändringarna redan orsakar. På frågan om vad som är orsaken till klimatförändringarna svarade Ulrica att vi måste ändra vår livsstil eftersom det är när vi t.ex. åker bil, flyg och äter kött som vi orsakar utsläpp.

Skypesamtalet blev mycket lyckat (tack vare goda förberedelser!) och alla deltagare var glada över att få vara med om det. En glad kvinna kom fram till mig efteråt och sa att ”ja, man behöver ju faktiskt inte äta så mycket kött”. Det är så roligt att höra att folk tar till sig av den informationen man ger, att de reflekterar över sin egen roll i skapelsen och vad de kan göra åt saken.

De som var mest positiva till samtalet var nog de äldre, så man ska inte dra sig för att testa något nytt med rädsla för att de äldre inte hakar på för det gjorde de verkligen!

En av de saker man kan göra i Sverige, något DU kan göra, är att uppmuntra svenska politiker och visa att du står bakom kraven på klimaträttvisa och att Sverige och EU bör gå före och visa vägen. Så gör som jag, skicka ett brev till vår miljöminister Lena Ek och uppmuntra henne att våga ställa ambitiösa krav. Så här skrev jag, du får gärna kopiera, ändra eller skriva själv:

Min kära miljöminister Lena Ek,

Jag oroar mig för mina systrar och bröder i andra delar av världen som lider av det förändrade klimatet. Jag läser om att de svälter, dör eller flyr på grund av ett förändrat klimat som kommit till på grund av att vi i den rika världen levt över våra tillgångar. Nu pågår förhandlingarna i Sydafrika om hur vi ska minska våra utsläpp för att få stopp på våra ökade utsläpp. Jag vill uppmana dig att ställa höga krav och sätta ribban högt!

Jag uppmanar dig att verka för en andra åtagandeperiod för Koyotoprotokollet även om vi skulle sitta själva med utvecklingsländerna. Våga visa vägen och låt oss svenskar få vara stolta över att vi är ett land som är vara solidariska mot andra och att vi visar det i handling.

Jag bor i Sverige och jag är villig att göra mitt för att Sverige ska kunna minska sina utsläpp. Jag är villig att flyga mindre (och betala mer för de gånger jag ändå flyger), åka mer tåg och buss istället för att åka bil (och ha högre pris på bensinen för de gånger jag ändå åker bil), äta mer vegetarisk mat istället för kött (och ha högre pris på köttet om jag skulle äta kött), att välja energi från förnyelsebara källor (och ha högre pris på energi som inte kommer därifrån). Jag har viljan och kommer stöda beslut som gör att vi tar ansvar.

Vänliga hälsningar,
Samuel Skånberg