Tiden när allting styrdes utav vita gubbar i kostym är slut!

”Ungdomar behöver sättas i centrum ”

Med dessa ord startas vår dag utav ACT Alliance generalsekreterare Rudelmar Bueno De Faria!

Rudelmar Bueno De Faria, generalsekreterare för ACT Alliance, foto: Joakim Friberg

Jag sitter i ett rum med ungdomar från hela världen, vissa kontinenter axlas av en stark representant andra av flera.

Efter vi har lärt känna varandra och skapat ett kontaktnät så börjar samtalen direkt.

Vi påminns att i historien så har ungdomar varit dem som har ställt sig emot kraften, varit dem som har haft kraften och påverkansförmågan och som har skapat historian.

Nu vill vi vara ungdomarna som skapar historien inom ACT: Tiden när allting styrdes av vita gubbar i kostym är slut.

I det här rummet sitter en enorm kompetens,

Det sitter människor som har gjort att deras länder har blåst av försäljningar av vapen till andra länder

Det sitter en enorm kompetens

Det sitter människor som vid sidan av deras heltidsjobb sitter i Regionala forum, ungdomsutskott och tematiska grupper som arbetar med genus, klimat, flyktingfrågor, freds och konflikt frågor samt humanitärt stöd.

Det sitter med andra ord kunskap i det här rummet – och inte bara ungdomar som andra har försökt att förminska oss till.

Ungdomsnätverket illustrerar sitt nätverk med ett garnnystan, foto: Joakim Friberg

Det är med en enorm tacksamhet som jag skriver att det är just för ACT Alliance som jag sitter tillsammans med alla dessa ungdomsrepresentanter och andra kompetenta, en organisation som förstår vikten av ungdomar.

Precis som det står i första Timotheosbrevet 4:12:

” Låt ingen se ner på dig för att du är ung,

utan var en förebild för de troende i allt du säger och gör,

i kärlek, tro och renhet.”

Och även fast de ungdomar som finns i många organisationer  och speciellt av oss här i rummet så är det väldigt få oss som har en röst rätt eftersom varje medlemsorganisation bara har en röst, men vi låter inte det stoppa oss.

Vi låter oss inte ses som bara musklerna i våra medlems organisationer, inte bara dem som lyfts när en text behöver skrivas och göras lite hipp.

Vi är framtidens kyrka – vi är nutidens kyrka – och vi kommer imorgon arbeta färdigt vårt Statement samt skriva klart vårt Mandate där vi mer beskriver oss själva eftersom arbetet som ungdomsarbetsgrupp och det här förmötet tar plats för första gången.

Det är slut på tiden med vita gubbar i kostym som bestämmer – nu sker förändringen, nu ändras historien, nu inkluderas ungdomar i allt för att förändringen verkligen ska nå till de nästan 50% av världens befolkning som är under 30 år gamla.

Joakim Friberg – Ageravolontär samt Svenska kyrkans internationella arbetes ungdomsdelegat under ACT Assembly och i ACTs ungdomsnätverk