Vad är heligt för mig?

Ageravolontären Sofie berättar om sin upplevelser från Pilgrims walk for future:s vandring för den biologiska mångfalden.

Vad är heligt för mig? Det är något jag funderat på under den pilgrimsvandring som jag haft möjlighet att delta i. Men först en tillbakablick. Inför klimatmötet COP26 i Glasgow 2021 föddes en idé inom Svenska kyrkan om att utföra en manifestation, genom att pilgrimsvandra hela vägen från Vadstena till Glasgow. 173 mil senare var det i mål och rörelsen Pilgrims Walk for Future hade fötts. Sedan dess har rörelsen växt och idag arrangeras vandringar runt om i hela Norden och i sommar har jag haft möjlighet att vara med på en av dem.

Pilgrims Walk for Future handlar om att sätta klimatet främst på agendan och just vår vandring hade temat biologiskt mångfald. Pilgrimsvandringen startade den 5 augusti i Värmland, vid norska gränsen, och de ankommer till Vadstena den 2 september. Det går att vandra hela sträckan, följa med över dagen eller, som jag, vara med några enstaka nätter.

Vår pilgrimsvandring samlade folk i olika åldrar, från vitt skilda platser och med unika erfarenheter men där vi alla samlades i en gemenskap om att biologisk mångfald och klimatet är viktigt. En vandring med Pilgrims Walk for Future är ett sätt att visa makthavare att klimatet är värt att kämpa för. Det är en möjlighet att väcka intresse och ha samtal med de personer vi möter längs vägen. Pilgrimsvandring är också en chans till tystnad och tid för inre reflektion.

När jag ska sammanfatta det här tre dagarna är det svårt. Det känns som att tiden gått alldeles för snabbt, men samtidigt som att jag var där en evighet. För mig var att pilgrimsvandra ett stort avbrott från mina vanliga rutiner. Istället för en stundvis stressig vardag, fylld med intryck och beslut fick jag nu varva ner och fann mig snabbt i en rutin med få måsten och ett inre lugn jag inte har känt på länge. Jag har haft möjlighet att stanna upp och verkligen ta in världen omkring mig. Att studera skalbaggen som kryper på vägen, lyssna på syrsorna längst med åkrarna och njuta av doften som uppstår efter en regnskur. Det var länge sedan jag kände mig så närvarande med naturen och Guds skapelse.

Dagarna startade med morgonbön och frukost. När vi plockat ihop våra saker begav vi oss och vandrade till vi kom fram. Det fanns inget krav på att skynda sig utan snarare motsatsen, ett av pilgrimens sju ledord är långsamhet och vandringen fick ta den tid den ville ta. Under timmarna längst stigar hade jag väldigt fina samtal, men också tid för att ta in min omgivning och ibland fick vi frågor att reflektera över under tystnad. Det har varit en chans att möta personer vars vägar jag annars kanske inte hade korsat. Att få ta del av andras erfarenheter och tankar. Vi har även lärt oss mer om världen omkring oss. Om allt från svalor och lavar till vindkraftverk. Sen var ingen dag den andra lik. Vi har fått visningar i fantastiskt vackra kyrkor, blivit bjudna på mat och blåbärspaj, sökt skydd från åskväder och sett mängder av kantareller.

Under vandringen har varje vecka ett tema. Temat för veckan som jag deltog på var helighet. Och just vad som är heligt för mig är något som jag har funderat över en hel del. För mig är naturen helig. Det är en plats där tusentals arter lever i harmoni och förtjänar att fortsätta göra det. En plats utan städernas buller och där jag känner mig som mest levande. Helt enkelt den plats där jag mår som bäst.

Efter de här dagarna kommer jag hem med en känsla av hopp. Jag känner mig hoppfull att se världen fylld av gästfrihet och där vi hjälper våra medmänniskor. Av att se personer med vitt skilda bakgrunder samlas för att vi gemensamt brinner för klimatet och den biologiska mångfalden. Jag känner hopp för att vi tillsammans kan genomföra en förändring och vända på de negativa trenderna. Har du möjlighet att vandra med Pilgrims Walk for Future rekommenderar jag det starkt.

/Sofie, Ageravolontär i Göteborg