Våra handlingar är vår framtid

Om du någon gång funderat och drömt om att få bli en mathjälte så har du idag chansen att börja att agera för att det ska slå in. Läs mer för att inspireras hur våra vardagsageranden kan få betydelse och bidra till en mindre hungrig värld!

Idag den 16 oktober är det Världshungerdagen eller World Food Day som uppmärksammas världen över. Mat kan oftast ses som en kultur i våra samhällen, något som engagerar och förenar människor emellan eftersom alla människor förstår hur det känns när en är hungrig och inte har tillgång till mat.

Nu under COVID-19 har det blivit mer tydligt vilken roll mat och livsmedelssystemet betyder i samhället. Matens utmaningar har även i Sverige fått en mer tydlig roll för de mest utsatta riskgrupperna och i de samhällen som redan är drabbade av andra utmaningar så har mattillgången blivit ännu mer tydlig med exempelvis matransonering på sina håll.

Food and Agriculture Organization of The United Nations (FAO) som står bakom World Food Day, anser att säkra tillgången av näringsrik mat kommer vara en viktig lösning för att möta utmaningarna med COVID-19-pandemin.

Viktigt engagemang av våra mathjältar
World Food Day uppmärksammar det engagemang bakom livsmedelssystemet från jord till bord. Att det alltid är någon person bakom den mat som produceras, planteras, skördas, fiskas och transporteras till din lokala butik. Och under pandemin även fram till din dörr. Dessa mathjältar #FoodHeroes som finns världen över ställer upp oavsett omständigheterna, fortsätter att ge mat till sina samhällen och bortom allt – hjälpa till att låta det växa, ge näring och upprätthålla en hållbar värld.

Vad kan vi göra för att bli mathjältar?

Videokälla: http://www.fao.org #SDGs#Agenda2030#GlobalGoals

Här kommer fem snabba tips på hur vi kan inspireras och vara lokala mathjältar i våra samhällen.

1. Välja säsongsbaserade och lokala råvaror. Nu under hösten skördas det för fullt olika grönsaker och rotsaker. Kolla om några lokala handlare säljer sina varor på torg eller i din lokala butik.

2. Lära dig att odla hemma. Nu på hösten går det bra att odla sallad utomhus eller inomhus i krukor. Passa även på att grodda olika frön eller mungbönor eller linser, de tar bara några dagar innan de kan skördas och innehåller massa hälsosamma nyttigheter.

3. Respektera din mat och miljö. Genom att planera dina inköp och måltider undviker du att mindre matsvinn uppkommer. Det som blir över från en måltid går även exempelvis bra att spara i en matlåda eller bjuda bort till någon hungrig.

4. Praktisera god hygien. Tillgång till rent vatten och fräscha råvaror bidrar oftast till godare mat och att du håller dig frisk längre.

5. Inspireras av din lokala matkultur och dess hjältar

Ett gott exempel är från alla de lokala initiativ där personer samlar ihop matsvinn från butiker och restauranger och samordnar dessa matresurser så att de kan brukas en sista gång innan de går ut och blir oätliga. Det finns flera sådana cirkulära affärsidéer förverkligade ute på matmarknaden.

Ett sådant lokalt initiativ finns i min stad Enköping. Matbryggan startades av några få personer som såg möjligheter med butikers utmaningar att minska sitt matsvinn och samhällets behov av ett erbjuda matutlämning till mer sårbara behövande invånare. Ett initiativ först kallat “Skafferia” startad av engagerad personal i Lokalen, den sociala mötesplatsen och fritidsgården för alla åldrar via en Hyresgästförening. Matbryggan samordnas numera via Lokalen Hyresgästföreningen, Svenska kyrkan Enköping och Ria Hela Människan där personal och ideella engageras för att vara lokala mathjältar.

Grow, Nourish, Sustain, Together, är nyckelorden för World Food day 2020. Tillsammans har vi alla en roll att spela, att vara med och bidra genom våra vardagshandlingar. I detta inlägg gavs några exempel på hur vi kan agera på individnivå samt hur Svenska kyrkan lokalt valt att vara med och samverka med lokala mathjältar. Act Svenska kyrkan och Svenska kyrkans ungas Globala arbetsgrupp har även många initiativ som du kan fördjupa dig mer inom för att inspireras och fundera ut hur du kan göra skillnad där du bor!

– Beatrice Johansson, Ageravolontär i Enköping, Uppland