theresiabavenby

Varför skall svenska kyrkan engagera sig internationellt? Varför skall jag agera?

Under världens fest i helgen var jag på ett seminarium där vi fick frågan varför svenska kyrkan skall engagera dig internationellt. Min första tanke var då: Varför skulle vi inte göra det? Finns det någon anledning för att inte bry sig om  värld vi lever i?

Som det står i romarbrevets tolfte kapitel ”Ty liksom vi har en enda kropp men många lemmar, alla med olika uppgifter, så utgör vi, fast många, en enda kropp i Kristus, men var för sig är vi lemmar som är till för varandra.”

Ett konkret exempel: Om min fot är skadad eller om mitt huvud värker påverkar det hela min kropp negativt. Då skulle jag försöka göra något åt det för att inte hela kroppen skulle behöva lida.  Vi lever i en orättvis värld och många gånger väljer vi att blunda för detta. Vår jord och människorna som bor där lider och vi gör inte alltid något åt det. Det kan bli en ändring på detta. Vi kan faktiskt göra något, både stora och små saker. Alla kan vi påverka på ett eller annat sätt. Det viktiga är att vi agerar.

För mig är det en självklarhet att svenska kyrkan skall vara engagerad internationellt. Jag anser att det är vår uppgift som kyrka, som kristna och som människor att ta vårt ansvar och agera för en bättre framtid. Det är helt enkelt något som vi bara måste göra.

Jag har bestämt mig för att jag vill engagera mig och agera. Som nyutbildad ageravolontär känner jag att jag har tagit ett steg i rätt riktning. Jag vill inte blunda längre. Jag vill öppna mina ögon och se världen som den är och göra något åt det. Sen är det också så att jag har en tro. Jag vill omvandla min tro till handling. Jag vill låta min tro gå ut i händerna. Tro och handling måste bli ett.

Detta ansvar kan ingen bära ensam. Det är ett gemensamt ansvar som vi måste bära tillsammans. Såhär lyder slutet på en tackbön efter nattvarden ”ett enda bröd och en enda mänsklighet” Vi är en mänsklighet och vi måste dela brödet, dela våra resurser, på ett mer rättvist sätt. Jag bär mitt ansvar och du bär ditt. Då kan vi tillsammans göra den här världen till en bättre plats.

Tiden för att agera är nu!

Theresia Båvenby
Ageravolontär i Fässbergs församling