Resor och nationaldag

Det är en vacker lördagsmorgon. Jag var uppe tidigt som vanligt, strax före halv fem. Redan då stod solen högt på himlen och fågelsången var det enda som hördes. Jag tycker om morgnarna, att ta en kopp kaffe och i lugn och ro läsa tidningen.

Annars har inte de senaste dagarna varit lugna. Efter Sveriges Radios och Aftonbladets granskning av de utlandsresor som gjorts på olika nivåer i Svenska kyrkan har med all rätt många medlemmar blivit både besvikna och arga. En del har också valt att gå ur Svenska kyrkan. Det har också drabbat alla oss församlingar som inte blivit kritiserade. Jag tycker det är bra att vi granskas. Det är viktigt att alla resor vi gör både utomlands och inom landet är välmotiverade. När vi reser ska det ske för att utveckla och stärka personal och förtroendevalda i vår uppgift att se till att församlingens grundläggande uppgift blir utförd: Gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Nöjesresor får vi göra på egen bekostnad, på vår fritid. Mitt i allt som nu rapporteras är det lätt att glömma allt gott arbete som görs i vår kyrka och att de allra flesta också skött resor på ett korrekt sätt. För att ta det som är mig närmast. Jag önskar att våra medlemmar ska ha förtroende för Härnösands domkyrkoförsamling och att vi alltid agerar så att vi förtjänar förtroendet.

Den här lördagsmorgonen funderar jag också på vad jag ska säga i mitt tal vid nationaldagsfirandet i domkyrkan på måndag. Jag tänker vara tydlig med att jag är stolt över att vara medborgare i Sverige. Talet kommer också att handla om att mångfald är en rikedom och att nyanlända svenskar bidrar till den. Det är ingen motsats för mig att älska Sverige och att vara öppen för världen.

Jag tittar ut genom fönstret. Försommargrönskan är så fantastiskt vacker. Rönnen har slagit ut sedan igår och rabarbern växer så fort att man nästan kan se det hända. Jag ska försöka ta vara på den här dagen. Stanna upp och njuta i tacksamhet för livet Gud ger oss.

Håkan Ivarsson säger
4 juni 2016 – 09:16