Teologiska samtal på café i Havanna
Hamnar tillsammans med mina svenska kollegor Adriana Gastellu Camp och Karin Bodin sista kvällen på en minimal bar/café mittemot möteshotellet ”Habana Libre”. Tre småbord med plaststolar runt innanför ett litet staket i gatunivån. Ett par trappsteg nedåt ytterligare ett bord med stolar och så en bardisk med ett litet kök bakom i souterrängen. På baren fanns redan ledaren vid fredagens bibelstudium Darío Barolín, presbyteriansk präst och professor i Gamla Testamentet vid den teologiska fakulteten ISEDET i Buenos Aires, och två kubaner från Kubas kristna råd.
På gatan utanför passerar bussar och amerikanare. På trottoaren kommer och går människor. Andra står i grupper och pratar. Många barn är uppe och leker i den ljumma kvällen. Trottoaren verkar vara kubanernas vardagsrum, något kubakännaren Thomas Gustafsson levande beskriver i sin bok om Kuba, som jag med stor behållning läste före avresan.
Pastor Darío och jag kommer direkt in på spännande teologiska samtal kring betydelsen av CLAI:s generalförsamling på Cuba och Daríos bibelstudium om ”Filippos och den etiopiske hovmannen” från apostlagärningarna 8:26-40. Darío hade gjort oss uppmärksamma på hur stor tonvikt apostlagärningarna lägger vid att hovmannen är eunuck. Ordet förekommer 5 gånger i texten och kan betyda flera olika saker.
Den vanligaste betydelsen är kastrerad, men ordet kan även syfta på homosexuell. Pastor Darío hänvisade till 5:e Mosebok 23:1-2 där en eunuck ej kan vara med i Guds församling medan profeten Jesaja 56:3-5, visar på visar på motsatsen. Därför är det ett mycket tydligt budskap i apostlagärningarna att Filippos visar sitt intresse för hovmannen och att han blir döpt. Att ordet eunuck nämns 5 gånger betyder att grupper som tidigare inte accepterats nu ses som fullvärdiga i Guds församling. Vi kommer in på fler viktig ord, som ordet allsmäktig, grekiskans ”pantokrator”, som ställt till många trosproblem för oss präster att försöka förklara hur det går ihop att Gud är god och allsmäktig och det finns så mycket ont i världen.
Ett bibelstudium i mars med bibellärare från Brasilien och bibelinstitutet Cebi gjorde klart för mig att ordet allsmäktig i hebreiskan har två rötter. Både att Gud är rättvis och att Gud ger liv – förknippat med kvinnans bröst som ger mjölk till sitt barn – vilket för mig ger en mycket djupare förståelse av begreppet allsmäktig som har mer av omsorg att göra. Pastor Darío menade att det är så spännande med bibeln att den genom olika berättelser ger så många olika vinklar på viktiga frågor. I Europa läser vi ofta för rationellt. Han tipsar mig på en bok om Psaltaren av den amerikanske teologen Walter Brueggeman.
Spännande, tänker jag. Den måste jag läsa. När jag kommer tillbaka till Sverige. Levande teologi, teologi för vardagen har jag med i ryggsäcken hem till Sverige!
Sista blogginlägget från CLAI, Latinamerikanska kristna rådets generalkonferens i Havanna av Fredrik Lautmann, präst på ekumenikenheten.
Lämna ett svar