Ledarskap med genusperspektiv för ledare från Latinamerika

Att vara en bra ledare med medvetenhet om genusperspektivet är ytterst aktuellt världen över. Det gäller inte minst för kyrkliga ledare som i många länder har stort inflytande på samhällets beteende och värderingar. Därför erbjuder Svenska kyrkan två veckors utbildning i hållbart ledarskap med genusperspektiv på Svenska teologiska institutet, STI, i Jerusalem till tretton kyrkliga ledare från Latinamerika.

En grupp ledare från Latinamerika samlas på Teologiska institutet i Jerusalem.

Deltagarna kommer från Honduras, Haiti, Colombia och Guatemala och är både kvinnor och män. Det är första gången som kursen ges med översättning till spanska för att möjliggöra för de latinamerikanska ledarna att delta.

Ledarna kommer från områden där våld och konflikter tillhör vardagen och där kvinnorna och flickorna är särskilt drabbade. På STI får de möjlighet att lyssna på kristna, judiska och muslimska kvinnor och män som berättar om situationen i Palestina och Israel.

Under två veckor kombinerar vi teoretiska pass på STIs lokaler med besök hos organisationer i Jerusalem, Betlehem och Nazareth. Vi kombinerar bibelstudier och teologiska pass med diskussion om situationen i de olika länderna med hänvisning till Israel och Palestina. Vi ber tillsammans med kristna, judar och muslimer och lyssnar på personliga berättelser från tre religioner som vill resa ett hoppets tecken mitt i konflikten. Vi besöker heliga platser för de tre religionerna och reflekterar över vår kristna tro.

Varje kväll har vi en stund för reflektion över det vi har upplevt under dagen då man delar egna reflektioner och intryck. Det är en mycket givande stund då gruppen lär av varandra och får en gemensam förståelse av det man har upplevt och hur det relaterar till ens egna kontexter.

Adriana Gastellú Camp
Avdelningen för teologi och ekumenik
Ekumenikhandläggare för Asien och Latinamerika