A Time of Trial

Faith in the Triune God empowers us to go through this time of trial with hope and with a loving heart towards those most vulnerable to COVID-19 and its consequences.

Martin Junge och Musa Panti Filibus

I skrivandets stund har jag arbetat från bostaden i flera veckor. Hemmet har på kort tid förvandlats till både kyrka, universitet och skola. Under ett och samma tak arbetar och studerar vi som familj under helt nya former. Arbetets yttre förutsättningar har i grunden förändrats radikalt. Samtidigt är mycket som vanligt. Trots allt.

Situationen kräver och skapar nya arbetsmetoder och mötesplatser. Jag förundras över hur snabbt och effektivt information, kunskap och erfarenheter delas och sprids över världen via våra digitala plattformar. Den pågående Corona pandemin känner inga gränser. Med oförminskad styrka drabbas alltfler människor av oro, utsatthet, sjukdom och död. Varje enskild kyrka och församling mobiliserar och kraftsamlar nu för att på ett trovärdigt och hållbart sätt svara an på tidens utmaningar. Det sker dag och natt – lokalt och globalt – över hela världen.

I dagarna nåddes samtliga 148 medlemskyrkor i Lutherska världsförbundet – där Svenska kyrkan ingår – av ett uppfordrande och mycket välskrivet brev från LVF:s generalsekreterare Martin Junge och LVF:s president ärkebiskop Musa Panti Filibus. Att som kristen kyrka vara buren av hopp mitt i en svår tid förpliktigar och utkräver stort ansvar, inte minst bland de som är ledare.

Ska människors liv och hälsa sättas i första rummet kräver det konkreta åtgärder och insatser som påverkar människors vardagsliv. Ur ett globalt perspektiv är naturligtvis förutsättningarna för hur de lutherska kyrkorna hanterar den pågående pandemin mycket olika. Just därför måste vi samverka.

Nu sätts vår förmåga att stödja och hjälpa varandra på prov. Här behöver vi hjälpas åt i förbönen och omsorgen för varandra men också genom att praktiskt och finansiellt bidra till att lindra, bota och stödja de som drabbats värst av COVID-19. Jag påminner här om den pågående Fasteaktionen i Svenska kyrkan.

Vi ser också hur det i pandemins kölvatten växer fram direkta avarter av kristen tro. Över hela världen – i vitt skilda kristna trostraditioner – ser vi exempel på hur enskilda och grupper av människor leds vilse. Listan kan göras lång över dessa osunda bibeltolkningar och trosföreställningar som bidrar till stigmatisering, utanförskap, kroppsförakt och förföljelse.  Även här måste kyrkorna på ett ansvarsfullt sätt motverka en förenklad och direkt skadlig bibelutläggning. Ett sådant arbete sker inte i slutna rum utan alltid i öppen och konstruktiv dialog med människor över hela världen.

As we enter Holy Week, we wish to share a word of encouragement. On Easter Sunday, we will read the story of the risen Christ unexpectedly standing among his disciples, who were sitting in a room, behind locked doors because of fear. There he stood, in their midst! What a story to read and to ponder in these days. It is as if it was written for us today: locked in, sometimes sensing fear or anxiety, wondering what’s next. And yet: visited! Met by the risen Lord, and called, as the disciples back then, to resume their faith journey as people called by the Lord as witnesses of love and compassion, of service, of freedom and liberation – in God’s name.

Martin Junge och Musa Panti Filibus