Till innehåll på sidan
monakeranen

Att vara kyrka online i tider av pandemi

Kyrkor världen över har skyndsamt ställt om till att vara kyrka online. Det har medfört en ökad reflektion över vad det är att vara kyrka. Kyrkan måste hålla social distans fysiskt, samtidigt som kyrkan via digitala medier tar gestalt direkt hemma i människors vardagsrum. Den 29 april hade Kyrkornas världsråd ett webbinarium om att vara kyrka online i tider av pandemi. Webbinariet visar de strategier som finns och de ställningstaganden som gjorts av olika kyrkor runt om i världen.


Webbinarium om att vara kyrka online

I Kyrkornas världsråds senaste veckobrev för perioden 24 – 30 april finns en länk till det digitala webbinariet som Kyrkornas världsråd modererade den 29 april: ”Webinar on Churches’ ministry online”. Länk: https://www.youtube.com/watch?v=GgfTmqtqgyk.

Webbinariet börjar med en introduktion av professor Heidi A. Campbell, Professor of Communication at Texas A&M University and Director of the Network of New Media, Religion and Digital Culture Studies: “The Distanced Church: Doing Church Online in a time of Pandemic”. Den titeln har hon också på en e-bok som är tillgänglig online via den här länken: https://oaktrust.library.tamu.edu/handle/1969.1/187891.  

Strategier för att vara kyrka online

Heidi Campbell har undersökt de strategier kyrkor använder för att hantera kyrkan online. Den första strategin kallar hon ”Transfer strategy”, som handlar om att ta kyrkan som den är direkt online. Den andra kallar hon ”Translation strategy”, som handlar om att anpassa gudstjänsten och det man vill förmedla till det digitala mediet, så att det kommer närmare deltagarna och det på så sätt blir mera informellt. Den tredje strategin, ”Transformation strategy”, betonar mera interaktiva och experimentella delar, ex. att vara med i en procession genom att rita röda kors på handen som man visar i mediet. Hon utgår i detta även från en tidigare undersökning som hon formulerat i skriften: ”Network theology”. Hon betonar vikten av att experter inom teologi, forskning och media möts och jobbar med detta tillsammans.

  • Det handlar om att vara medveten om att man i det digitala jobbar med vad det är att vara kyrka, vilket tas som självklart i den fysiska miljön
  • Det är viktigt att förstå digitala medier och vad som händer när man ex. placerar gudstjänsten i just det mediala rummet som har en egen fastställd kultur,  ex. Facebook, och vad gudstjänsten blir och behöver vara i det sammanhanget

Frågor att ställa sig inför att vara kyrka online

Heidi Campbell ställer några viktiga frågor att ta fundera över och ta ställning till:

  • Hur kan den fysiska platsen och den digitala platsen att vara kyrka kombineras?
  • Hur kan den tekniska upplevelsen bli en upplevelse av att vara en församlingsgemenskap?
  • Hur kan det skapas alternativ till digitala rum för de som inte har kunskap och tillgång till digital teknik eller internet? ( red. Det omvända gäller förstås också.)

Exempel från Sydkorea, Tyskland, USA och Norge

Rev. Jonggoo Kim, the senior pastor of Seshin Methodist Church in Seoul, South Korea: “Online experience of churches during lock-down in Korea”. I Sydkorea gjorde man s.k. ”Easter masks”, ansiktsmasker som medlemmar syr av bomull (för att kunna återanvända dem) och som de delar ut till grannar, flyktingar och migranter och andra runt om. De har onlinegudstjänster för att fira tillsammans på distans i hemmet. Jonggoo Kim har noterat att vi är i den fjärde industriella revolutionen men att kyrkor har varit långsamma när det gäller att anpassa sitt sätt att vara kyrka till den revolutionen, till det digitala och AI. Det har pandemin påskyndat, vilket är bra menar han.

Rev. Ralf Peter Reimann, pastor and Internet Commissioner of the Evangelical Church in the Rhineland: “Achieving engagement and participation online: churches in Germany”. Peter Reimann menar att vi har hanterat kyrkan som att den är detsamma som en fysisk byggnad så att vi har reducerat kyrkan till en fysisk plats. Pandemin har visat att kyrkan består av människor som kommer tillsamman och ber. Det handlade tidigare enbart om att ”komma till kyrkan”, men i och med pandemin handlar det numera mera om att ”kyrkan kommer till människor och deras hem”. En nyckelfras i deras arbete under pandemin har varit: ”Kyrka i hemmet”. Att vara en kyrka online är ”Livestreaming”, dvs. att församlingsborna får vara med och delta ex. genom att chatta. Det har inneburit att man säger ”Hej” och talar om varifrån man kommer osv. På det sättet blir det synligt vilka som deltar i gudstjänstgemenskapen. Den digitala kyrkan är också en lokal kyrka. Kommer kyrkan att fortsätta med detta efter pandemin har mattats av, för högriskgrupper och de som vanligen inte kan ta sig till kyrkans gudstjänster fysiskt, frågar sig Peter. Det som också har hänt är att de som tidigare inte kommit till kyrkan nu deltar i gudstjänster digitalt. De förlorar vi om vi helt och enbart återgår till fysiska gudstjänster i kyrkorummet. Peter har också sett att de digitala gudstjänsterna har inneburit att människor deltar mera direkt än i en fysisk gudstjänst, ex. när det gäller att kommentera och skriva att man vill ha förbön osv.

Rev. Dr. Nicolas Kazarian head of the ecumenical department of the Greek Orthodox Archdiocese of America: “Orthodox perspective on the ministry of the Church online”. I New York har de stängda kyrkor och firar alla gudstjänster online. Man använder Facebook, Zoom, Youtube, Skype, församlingens webbsida, där Facebook är det mest använda digitala mediet. Att vara med i digitala gudstjänster är att som att förvandla hemmet till kyrkor, vilket har inneburit att det man har hemma, blommor och ljus m.m. blir en del av kyrkan. Det har i och med det blivit en form av förnyelse av kyrkan.

Ingeborg Dybvig, Communications Director Church of Norway: “On the way to interactive digital presence: experience of the Church of Norway”. Norska kyrkan har sedan 2019 ökat sin närvaro online eftersom människor tillbringar sin tid online. Hälften av medlemmar går inte till kyrkan annat än när det är någon förrättning av något slag. Deras strategi har varit att ge hopp i en osäker värld: ”även om kyrkporten är stängd, så är kyrkan öppen och tillgänglig”. Många har sagt att det har varit en fantastisk erfarenhet att besöka kyrkor runt om i Norge där man normalt inte brukar vara. De strömmade gudstjänster från katedralen i Oslo och många andra stället. De såg till att det fanns anställda som modererade och hanterade det digitala interaktiva i de gudstjänsterna som både var fysiska och digitala. Fredagar kl. 20 införde man ”Hela Norge tänder ett ljus” där över 50 000 deltog genom att ta ett foto av sitt ljus och lägga upp det. Varje lördag visar de gudstjänster från olika kyrkor runt om i Norge. Varje kväll kl. 22 ber en präst för natten, vilket har blivit mycket populärt. De har på detta sätt nått ut till olika målgrupper. Norska kyrkan har även babysång och program för olika åldrar. För de som är ensamma hemma har de introducerat möjligheten att delta i 20 min långa dagliga lunchmöten, där någon presenterar ett ämne som man pratar om tillsammans.

Slutord

Det är några exempel på hur det ser ut runt om i världen och hur man kan vara kyrka online. Det visar på tre strategier som kan vara vägledande och tar upp några frågor att samtala om inför olika satsningar. Exemplen tar också utgångspunkt i vad kyrkan behöver vara och göra just nu, ex. att ge hopp. Det viktig att fundera över vad kyrkan är och vill vara och vad kyrkan blir och uppfattas som på det sätt hon framträder online. Exempel från kyrkor i Sverige har Sveriges kristna råd samlat här: https://www.skr.org/kyrkorna-och-corona-viruset/

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.