mariakjellsdotterrydinger

Praktiker stöttar varandra i interreligiöst nätverk

Lamia har ordet och säger: ”Det är som på flyget. Först måste man ta på sig andningsmasken på sig själv innan man hjälper sina barn. Det låter bakvänt men tidigare var jag upptagen av att hjälpa och nå resultat i mitt arbete. Nu har jag börjat inse att jag också måste avsätta tid för egen reflektion och ta hand om mig själv- för att kunna ta hand om andra.” Alla på skärmen nickar igenkännande och jag tänker att det är så fantastiskt att vi redan efter fyra gånger har fått en sådan inblick i varandras arbete och känner att vi har så mycket gemensamt.

Vi är en grupp på 10–12 praktiker med olika religiös bakgrund från olika delar av Sverige som bestämt oss för att träffas under sex veckor för att dela erfarenheter och kunskap med varandra. Alla är på något vis engagerade i migration- och integrationsarbete, eller stöd till utsatta grupper. Vi möts både i grupp genom onelinemöten, men däremellan också i par genom ”walk and talk-samtal” där vi kan gå lite mer på djupet och ställa fler frågor kring arbetssätt, metoder men också kring religionens och trons betydelse för vårt engagemang.
Initiativet till detta ”praktikernätverk” kommer från en arbetsgrupp med representanter från Svenska kyrkan, World Jewish Congress, Islamic Relief och studieförbunden Bilda, Ibn Rushd och Sensus. Tanken är att praktiker med olika religiös bakgrund skall kunna dra nytta av varandra, starta gemensamma projekt eller stötta varandra när något plötsligt händer.

Detta är en första pilot som kommer att utvärderas men förhoppningen är att det skall startas fler liknande grupper och att detta nätverk kan kopplas samman med det europeiska nätverket som programmet En värld av grannar – interreligiös praktik för fred ansvarar för.
Programmet initierades av ärkebiskop Antje Jackelén för att främja fredlig samexistens och bidra till ett humant och välkomnande Europa. Ett samhälle där människor värnar om sin nästa och försvarar demokratiska grundvärderingar.
Kyrkor och andra trosbaserade organisationer är viktiga aktörer både när det gäller praktiskt mottagande men också genom att stå upp för människors lika värde och rättigheter. Detta blev särskilt tydligt under 2015 när ett stort antal människor sökte skydd i Europa. Situationen är idag på många sätt annorlunda, men engagemanget för nyanlända kvarstår. Varje dag sker möten som förändrar och som bidrar till att minska avståndet mellan ”vi” och ”dem” så att vi kan leva som goda grannar.

Om du vill veta mer, kanske känner någon som är intresserad av att gå med i en kommande grupp, eller vill starta en grupp – hör av dig till mig.
Läs gärna mer om programmet här: https://www.svenskakyrkan.se/migration/envarldavgrannar

Maria Kjellsdotter Rydinger, religionsteolog i En värld av grannar.