One human family and a fellowship of churches in a time of great suffering

Kyrkornas världsråds centralkommitté möts digitalt 23 – 29 juni för beslut inför generalförsamlingens genomförande i Karlsruhe 31 augusti – 8 september 2022. Centralkommittén berör viktiga frågor som samhällen, kyrkor och människor världen över brottas med i tider av pandemi, konflikter och klimatförändringar. Idag manifesterar centralkommittén sitt deltagande i kampanjen ”Thursdays in black”.

Just nu pågår Kyrkornas världsråds centralkommitté. Det är det första mötet kommittén har kunnat hålla sedan 2018 och det genomförs digitalt. Beslut ska fattas i frågor som främst rör generalförsamlingens genomförande i Karlsruhe i Tyskland, 31 augusti – 8 september 2022.

Idag torsdag den 24 juni, bär alla i kommittén svarta kläder för att visa sitt deltagande i kampanjen ”Thursdays in black”. Genom det markerar de, tillsammans med andra världen över, sitt avståndstagande från könsrelaterat och sexualiserat våld i nära relationer, i konflikter och krig, ja överallt där det förekommer.* Kyrkornas världsråds ledning betonar att vi är en enda mänsklighet och en gemenskap av kyrkor som står i ömsesidigt beroendeförhållande till varandra och till den jord vi alla lever på och lever av.

“Our unity, as one human family and as a fellowship of churches, is more important than ever,” he said. “We are living through a time of great suffering.”

WCC acting general secretary Rev. Prof. Dr Ioan Sauca, June 2021.

“Unity is more important than ever,” reflects WCC acting general secretary | World Council of Churches (oikoumene.org)

“In spite of the tremendous challenges, churches have shown commitment to move together, Abuom concluded. “The task ahead of us is huge, but so is the opportunity for the church to re-establish itself in new ways, to reach new people with the love of Christ, and support the vulnerable and those in need,” she said. “By God’s grace, we are committed to stay and move together.””

WCC central committee moderator, Dr Agnes Abuom, June 2021

Dr Abuom: “We are committed to stay and move together” | World Council of Churches (oikoumene.org)