• Ekumenikbloggen
  • Magnifikat, enhet och fred – intryck från Kyrkomötets presidiums studieresa till de globala ekumeniska organisationerna i Genève
Almut Bretschneider-Felzmann

”Magnifikat, lova Herren…” ekade det i tornets gamla väggar på Château de Bossey när kyrkomötets presidium avslutade sin studieresa till de globala ekumeniska organisationerna i Genève med en morgonbön onsdag 22 mars.

Utsikten från tornkapellet på Château de Bossey. Foto: Almut Bretschneider-Felzmann

I centrum för resan stod förberedelsearbetet för 2024:s tematiska kyrkomöte som kommer att handla om Kyrkans roll i det offentliga rummet. De globala ekumeniska organisationerna förfogar över en bred erfarenhet och har bearbetat frågorna på djupet sedan många år tillbaka. Presidiets ledamöter hälsades välkomna och hade samtal med alla tre organisationers generalsekreterare på Ekumeniska centret i Genève – Rev Prof Dr Jerry Pillay (KV), Rev Dr Anne Burghardt (LVF) och Rudelmar Bueno de Faria (ACT). Besöket öppnade många perspektiv för gruppen.

Företrädarna för Lutherska världsförbundet (LVF) betonade vikten av att kyrkornas agerande i det offentliga rummet gestaltas i religionsdialog. Här har programmet En värld av grannar som Svenska kyrkan initierat stor betydelse. I samtal med Kyrkornas världsråd (KV) berördes de mycket svåra frågorna i spänningsfältet mellan kyrkornas enhet och profetiska röst i relation till Rysslands angreppskrig mot Ukraina. Enskilda människors svåra situationer och kyrkornas samt kyrkliga organisationernas kapacitet att bemöta dem genom ett effektivt samarbete stod i centrum för samtalen med ACT-alliansen. (ACT).

”Människorna i mitt land lyssnar till vad kyrkoledare säger om olika etiska frågor och därför är den grund som dessa står på så viktig,” betonade Eva från Kenya, mastersstuderande på Ekumeniska institutet Château de Bossey som bedrivs av Kyrkornas världsråd några mil utanför Genève. Kyrkomötets presidium fick under en förmiddag själva vara en del av ett seminarium kring ”Kyrkan i det offentliga rummet” med studerande från olika platser och kyrkor runt om i världen. Delandet kring vad detta innebär i olika kontexter lämnade djupa intryck hos delegationen.

Institutets rektor Prof Dr Simone Sinn ledde seminariet och gav en introduktion i vad offentlig teologi betyder i en ekumenisk kontext. Hon betonade att det alltid handlar om ett gemensamt lärande, på nytt i varje generation och delade ett citat från Kyrkornas världsråd initiala generalförsamling i Amsterdam 1948:” We have to learn afresh together to speak boldly in Christ’s name both to those in power and to the people, to oppose terror, cruelty and race discrimination, to stand by the outcast, the prisoner and the refugee.”

Utsikten ut från tornkapellet under morgonbönen vidgade blicken lika mycket som de samtal som delegationen fick förmånen att föra – både i möten och under gemensamma måltider. Bibeltexten som vi läste fick en djupare betydelse i de gångna dagarnas horisont, efter alla de hoppingivande, svåra och också smärtsamma perspektiv på kyrkans roll i det offentliga rummet som vi fick under besöket: ”Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig.” (Bibeln, Johannesevangeliet 17:21)