”Vi har mycket gemensamt och brinner för att lösa samma problem”

Den 14-20 juni samlades samfund från hela Europa på Conference of European Churches generalförsamling i Tallinn. Noa Edwardsson, kyrkomusikerstuderande och ledamot i Svenska Kyrkans Ungas förbundsstyrelse, fanns på plats som rådgivare i Svenska kyrkans delegation. Här delar han några av sina tankar och erfarenheter från dagarna i Tallinn.

Jag har nyss landat åter i Sverige efter intensiva och spännande dagar på Europeiska kyrkokonferensen i Tallinn. Jag reste dit på uppdrag som ungdomsrådgivare, det vill säga en delegat utan rösträtt men med rätt att påverka och sitta med sin delegation. Vi från Svenska kyrkan var en delegation på sex personer, fyra delegater och två rådgivare. Vi var även representerade med fyra kloka och bra stewards från Sverige, volontärer som hjälpte till att göra mötet möjligt.

Detta var mitt första större ekumeniska möte utanför Sverige, så mycket kändes nytt och spännande! Redan i början märktes det att vi inom kyrkorna, särskilt ungdomarna, har mycket gemensamt och brinner för att lösa samma problem. Därför skrev de flesta ungdomsrepresentanter så småningom ihop ett statement, där vi engagerade mötet i att lösa frågor som klimatet och hot mot mänskliga rättigheter.

Europeiska kyrkokonferensen är en ypperlig plats att få utöva ekumenik i realtid. Jag har pratat med flera kyrkoföreträdare om viktiga frågor och fått flera nya kontakter hos både unga och gamla. Det är betryggande att se hur så många kyrkor är villiga att samarbeta inom så många frågor för att uppnå enhet, och väl det! Jag hoppas på en framtid där den enade kyrkorösten har en ännu större naturlig plats i det offentliga rummet. Med en ny och balanserad Governing Board tillsatt och mötet avslutat känner jag stor tacksamhet för detta möte!

Noa Edwardsson

Läs mer om Europeiska kyrkokonferensen.

Under en av generalförsamlingens sessioner kom Noa Edwardssons kyrkomusikkunskaper till pass då han fick bidra med pausmusik. Foto: Sofia Camnerin