Globalt ekumeniskt möte i Ghana

Den 16-19 april samlade Global Christian Forum (GCF) omkring 250 kyrkoledare från ett brett spektrum av kyrkor över hela världen till ett möte i Accra, Ghana. Att skapa rum och rymd för ett ömsesidigt delande om tro och liv utifrån deltagarnas skiftande bakgrund och sammanhang kännetecknar nätverkets idé och metod

Flaggceremoni under invigningen. Foto: Comfort Woode

Under parollen ’för att världen ska förstå’ att vi är ett i Kristus (Joh 17:23) samlades deltagarna till gudstjänster, föredrag, bibelstudier och gruppsamtal. På plats fanns kristna från bland andra ortodox, luthersk, anglikansk, katolsk, baptistisk, pentekostal, reformert och evangelikal tradition.

– Ett viktigt inslag under mötet i Ghana var besöket på Cape Coast Castle, platsen där över tre miljoner barn, kvinnor och män såldes som slavar under kolonialtiden. Den efterföljande gudstjänsten kastade ljus inte bara på en brutal och ytterst komplex historia i både kyrka och samhälle, utan också på de många sammanhang idag där rasism, orättvisor och ojämlikhet gör sig gällande, säger Johannes Zeiler, domkyrkolektor i Linköping och en av Svenska kyrkans representanter på plats genom Lutherska världsförbundets delegation.

GCF grundades 1998 och har idag en självklar plats i den världsvida ekumeniska rörelsen. Med sina 25 år på nacken har organisationen bidragit till att stärka kyrkornas ekumeniska engagemang såväl lokalt, regionalt, nationellt som globalt, inte minst bland de många evangelikala, karismatiska och pentekostala kyrkorna världen runt som i lägre grad än de historiska kyrkorna varit engagerade i exempelvis Kyrkornas världsråds arbete.

Ömsesidigt lärande i fokus

GCF värnar sitt nära samspel med Kyrkornas världsråd och dess medlemskyrkor. Framför allt har man i sitt arbetssätt, både på regional och global nivå, betonat vikten av att bygga, upprätthålla och utveckla ekumeniska relationer genom att ömsesidigt dela berättelser om tro och liv. Tyngdpunkten ligger snarare på detta än ambitionen att formulera gemensamma läro- och policydokument.

Mötet ägde rum i Ghana. Av landets befolkning på 31 miljoner människor är 71 % kristna, enligt en officiell folkräkning från 2021. Den största gruppen består av pentekostala/karismatiska kristna, som utgör hela 31,6 % av befolkningen i stort. Det faktum att pentekostala och karismatiska kyrkor utgör en så stor del av befolkningen säger inte bara något viktigt om den religiösa kartan i Ghana utan också något om kyrkornas föränderliga demografi globalt. Idag bor exempelvis närmare 50 % av världens lutheraner i det globala Syd varav flerparten av dessa kyrkor är mycket karismatiska till sin karaktär.

Svenska kyrkan företräddes även på plats genom domprosten i Lund, Niclas Blåder. Från Sveriges kristna råd deltog direktorn för teologi, Jan Eckerdal.

Ta del av det gemensamma budskap som mötet mynnade ut i.