• Ekumenikbloggen
  • Sökande fred vänder vi oss till dig – en global bön för Israel och Palestina
monakeranen

Sökande fred vänder vi oss till dig – en global bön för Israel och Palestina

Pingsten är den stora förståelsens dag, ett erkännande av att vi är en mångfald av olika folk som talar olika språk och där var och en av oss behöver höra det som förlöser på sitt eget språk. Pingsten säger oss att vi inte står ensamma här och att kärlek och barmhärtighet är livsviktigt och avgörande. Pingsten visar också på betydelsen av att vi ger vidare det som vi har fått, ett kärlekens sammanhang, där vi känner med, lyssnar in, ger varandra utrymme och talar varandras språk, ett förståelsens språk. Bönens språk är också ett förståelsens språk.

Idag ber vi med Kyrkornas världsråds exekutiva kommitté och med folk över hela världen särskilt för Israel och Palestina:

Vi samlas i bön för att visa vårt deltagande och vår solidaritet med alla de som förlorat nära och kära, skadats, lidit och är rädda till följd av det fruktansvärda våldet och förstörelsen. Vi ber om att Gud ska föra in medkänsla och visdom i de ansvarigas hjärtan och sinnen och ge helande och tröst till alla som drabbats av konfrontationen

En bön skriven av ärkebiskop Antje Jackelén för rättvis fred i Israel och Palestina 2017 och som vi kan be tillsammans:

Hoppets Gud, du som har uppfyllt påskens löften genom att sända Anden till din kyrka och öppna det eviga livets väg för alla människor – utgjut din kraft över dina barn i det heliga landet: judar, kristna och muslimer, palestinier och israeler. I vårt sökande efter en rättvis fred kommer vi till dig.

Låt hat vändas till kärlek, rädsla till tillit, förtvivlan till hopp, förtryck till frihet.

Låt det brutna bli helt och lär oss hur vi kan leva i jämlikhet.

För i påskens ljus har du gett oss ett hopp om shalom och salaam,

genom Jesus Kristus, vår Herre.

Amen.

Ärkebiskopens bön för det heliga landet