mariekorner

Anafora – en mötesplats i öknen

Mellan Kairo och Alexandria, ute i öknen, ligger ett koptiskt retreat- och utbildningscenter som med stor ekumenisk öppenhet välkomnar sökande människor från både när och fjärran. Många hittar vägen hit, och många återvänder, för här finns en stillsam glädjande som är upplyftande.

Ute i öknen, mellan Kairo och Alexandria ligger Anafora. Det är en mycket speciell plats och gemenskap som startades av biskop Thomas i den koptiska kyrkan tillsammans med en svensk journalist, Katja Baxter för mer än 20 år sedan.

Man skulle kunna kalla Anafora ett retreat-center för hit kommer många från hela världen för att fördjupas i sin tro och finna sin egen väg. Alla blir de inbjudna att ta del av gemenskapen och gudstjänstlivet och delta i det dagliga arbetet.

Anafora strävar att vara självförsörjande och leva hållbart så det finns mycket att göra med ekologisk odling, matlagning, djurhållning, brödbakning, ljusstöpning, och återvinning av avfallet m.m. Det tillverkas också många vackra föremål för försäljning och för att använda på plats.

Men Anafora är också djupt integrerat i den lokala koptiska kyrkan. Biskop Thomas är biskop för stiftet Qusseya i södra Egypten och därifrån kommer också många människor till Anafora för att delta i gemenskapen för en längre eller kortare tid och liksom de internationella fördjupas i tro och finna sin livsväg. Ofta är det unga män och kvinnor som genom Anafora får en möjlighet till utbildning och större frihet än vad de skulle haft hemma i sin by.

Ett exempel: på Anaforas stora område kan även kvinnor cykla, bara en sån sak, och det finns möjligheter till utbildning allt från att stödja barn som blivit dop outs från skolan, olika former av vuxenundervisning hela vägen till universitetskurser i samarbete med ett franskt universitet. Helsjöns folkhögskola har tillsammans med Lunds Missionssällskap samverkat med Anafora att bygga upp en folkhögskola för vuxna enligt svensk modell.

Det är lätt att tala om Anafora som en mötesplats för det är en mycket speciell plats, men egentligen vill Biskop Thomas att vi främst skall tala om Anafora som en vision. En vision om att medverka till att människor får en chans att lyftas upp och nå sin fulla potential.

När vi frågade Katja varför hon är kvar här sade hon: istället för att beskriva världen som jag gjorde som journalist försöker vi här bygga det samhälle vi vill leva i. Hon fortsatte; jag vill inte höra ordet kärlek – jag vill känna det.

Så är det, du känner kärleken och gemenskapen på Anafora och människor med mycket olika bakgrund möts i ögonhöjd och berikar varandra.

Koptiska kyrkans retreatcenter Anafora i norra Egypten