Adriana Gastellú Camp är utsänd för att vara kontaktperson för Svenska kyrkans partner i Latinamerika.
De är på väg in, 25 kvinnor från nio länder i Latinamerika. Det som är gemensamt för dem är att de är lutheraner, teologer och kvinnor och alla jobbar för kvinnornas rätt i sina kyrkor. De är samlade i den teologiska fakulteten EST, i södra Brasilien.
Här är det höst, det är dimmigt och kallt, men i rummet är det varmt och skönt. Det hörs skratt och det luktar nybakat bröd. De är samlade i Katharinas kök. Det är inte vilken Katharina som helst, det handlar om självaste Katharina von Bora, alltså Luthers fru, som bjuder till bords. Trots hennes betydelse för den lutherska reformationen, är Katharina inte så känd. Hon nämns oftast i relation till sin man.
I kyrkans historia finns massor av kvinnor som, precis som Katharina, är glömda och som få berättar om. Kvinnor som har gjort stora insatser inom teologi och kvinnor som har gjort vardagsinsatser grundläggande för kyrkans uppbyggnad. Det handlar inte om att berätta för att berätta. ”Det handlar om att ge inspiration för andra, att upprätta kvinnornas roll i kyrkan och samhället, det handlar om genusrättvisa” säger en av deltagarna.
De samlade i São Leopoldo är en blandad skara. Högutbildade kvinnor med ett par doktorshattar i bagaget och arbetande kvinnor som gör vardagsteologi. Detta är kännetecken i Latinamerika. En teologidoktor som inte har kontinuerlig kontakt med samhället med det som händer i de sociala rörelserna och i församlingarna är inte värd sin titel. Det är i samspel med det som händer bland människorna som den teologiska reflektionen har sin plats och kraft.
Och de jobbar hermeneutiskt med texterna. Hermeneutiken som är som kvinnan som tänder en lampa och sopar golvet tills hon hittar det förlorade myntet. Man tänder ett ljus för att läsa de bibliska texterna med nya perspektiv, och sopar bort allt som hindrar att man hittar den förlorade myntet i texterna.
Vi läser om Junia, en kvinna som ytterst sällan predikas om och som nämns i Rom 16:7 som apostel, och som oftast översätts till Junias som är ett manligt namn. Och vi läser om Lydia, som är textilarbetare och som öppnar sitt hem för den första församlingen i Filippos (Ap 16:11-15). Och vi läser om Prisca, som är medarbetare till Paulus (Rom 16:3).
Och det sjöngs och det beds. Och de liturgiska handlingarna tilltalar alla synen… och kyrkan byggs…
Lämna ett svar