monakeranen

Människans gudagivna värde

Vad är då en människa att du tänker på henne, eller en människoson att du tänker på honom

Psaltaren 8:4

När jag var 5 år började jag i kyrkans barntimmar. Vi sjöng, lekte, pysslade och fick följa hur en bibelberättelse växte fram på flanellografen. En sång jag minns från den tiden var: ”Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord. Röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt. Jesus älskar alla barnen på vår jord”. Idag har den barnvisan ändrats något och det har tillkommit en vers. Men den är ändå inte helt självklar eftersom den i sig kategoriserar människor i färg, samtidigt som den försöker förmedla att alla människor är älskade och har samma värde oavsett hudfärg. Det jag ändå lärde mig av den och dess sammanhang, är att vi alla är skapade till Guds avbild och har ett okränkbart värde som behöver värnas och försvaras.

Förintelsen under andra världskriget är ett skrämmande exempel på vad som kan hända om vi inte håller hårt på alla människors lika värde eller modigt debatterar och står emot rasism, fördomar, diskriminering och det som sprider skräck och hot. Efter andra världskriget formade Förenta Nationerna en Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna som antogs den 10 december 1948, samma år som Kyrkornas världsråd bildades. Förklaringen utformades för stater att ställa sig bakom och i det erkänna och försvara det inneboende värdet hos alla människor och deras lika och obestridliga rättigheter som är grundvalen för frihet, rättvisa och fred i världen. Förklaringen betonar den enskilda människans värdighet och värde och skydd mot förtryck och våld, vilket är rättsstatens uppgift.

Gång efter annan har vi sett rasism, diskriminering, fördomar, hot och våld kränka mänskliga rättigheter och människans gudagivna värde. Det har tidigare synliggjorts i media när det gäller flyktingar. Nu blev det smärtsamt tydligt genom filmer och bilder som visade polisens brutalitet som tog livet av George Floyd medan han var i polisens förvar. Detta har Kyrkornas världsråd, Lutherska världsförbundet, olika andra trossamfund och organisationer världen över, stater och enskilda, vänt sig mot i avsky och fördömt. Och runt om i världen växer rörelsen ”Black Lives Matter”.

Kyrkornas världsråd har i ett skarpt uttalande vänt sig mot våld och rasism, med särskild referens till USA, men med betoning på att det finns och pågår i alla samhällen världen över.

The racism that continues to infect our societies is brutally evident in the manner in which Mr Floyd and so many other people of colour have died. This must stop. There must be a conversion (metanoia), reflection, repentance and rejection of all forms of racism and racial discrimination, and a true and genuine acknowledgement of the equal God-given dignity and worth of every human being, regardless of colour or ethnicity.