Att nynna ger kraft och glädje

Birgit delar med sig av tankar, psalmtips och dikter för eftertanke i fastetid.


Fastetid 2021. Ett år med väldigt många begränsningar, mycket oro och ensamhet ligger bakom oss. Hur orkar vi kämpa vidare? För mig har psalmer, bibelvisor och även andra sånger varit viktiga. Att sjunga eller ”nynna” för mig själv har hjälpt mig att orka och gett mig kraft och glädje, när livet känts tungt.

Det finns många fina korta texter, exempelvis Möt mig nu som den jag är (sv. ps. 767), Du omsluter mig på alla sidor (sv. ps. 768), Icke genom någon människas styrka (sv. ps. 682) och Söken först Guds rike (sv. ps. 686).

En psalm som jag tyckt mycket om sedan min konfirmation är sv. ps 137: Den kärlek du till världen bar ett evigt kors dig gav. I den beskrivs inte bara lidandet, utan också Jesus seger och uppståndelse.

En annan fin psalm är sv. ps 28: Så älskade Gud världen all att Han gav den sin ende Son. Gud älskade oss först och sände oss sin Son för att vi skulle bli ett med honom.

Sv. ps. 217, Gud, för dig är allting klart, skriven av Elis Malmeström, är en bön om Guds hjälp i det svåra som möter.

Jag vill tacka Tankegångsgruppen, som hållit kontakt på olika sätt och fungerat som en livlina trotts alla begränsningar.

Dessutom vill jag tacka alla anställda som på olika sätt har stöttat, uppmuntrat och arbetat på nya sätt under en besvärlig tid. –Birgit Malmkvist

Jag vill avslutningsvis bidra med två dikter som Nils Bolander skrivit:

Trasiga redskap

Trasiga redskap tar han i sin hand

och arbetar med i sitt åkerland.

Plogar som ingen vill plöja med

ställer han i ordning, denne mästersmed.

Spelar en låt på en sprucken violin

så att man aldrig glömmer melodin.

Blåser en revelj i ett buckligt gammalt horn

som väcker dem som sover i Törnrosaslottets torn

Dem som människor inte förstod

utvalde Gud i sin redskapsbod.

Dem som världen ingenting är

utväljer Gud i sin legohär.


De lånade krubba

De lånade krubba åt armodets son

och därtill halm och strå.

De lånade åsna bortifrån

för Herren att rida på.

Men korset han bar

och törnens krans

var hans.

Han lånade bröd en hungerns dag

på bergets grönklädda slänt,

och tvenne fiskar av okänt slag

hans lärjungar hade sänt.

Men korset han bar

och törnets krans

var hans.

Han lånade båt i ett fiskartjäll

och talte till folket från den

och en vindblåst hydda till läger en kväll

åt sig och tolv hemlösa män.

Men korset han bar

och törnets krans

var hans.

Han lånade sal, då hans dag var förbi,

för att duka sitt nattvardsbord,

och den grav man lade hans kvarleva i

var ett lån från en främlings jord.

Men korset han bar

och törnets krans

var hans.

Dock –

nu när jag skådar hans stingande krans

och ser hans kors som det var,

då känner jag djupt: det var icke hans,

det var m i n börda han bar.

Det kors min Frälsare

kallade sitt –

var mitt.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *