Till bords med Luther

Vi tänder ljusen på bordet. Regnet strilar utanför. Från köket doftar rotmos, oxbringa och surkål. Gästerna skrattar i hallen. Blöta ytterkläder hängs på tork. Det ligger en känsla av fest och kalas i luften.

image

Vi samlas för att äta en god middag och bjuda in till ett bra samtal om vad kyrkan kan vara idag. Lite som Luther gjorde. Och lite tänker vi att Luther få stå värd för samtalet. 2017 är det 500 år sedan han spikade upp sina protester mot sånt som störde honom i hur kyrkan var. Sånt som skavde. Det satte igång en hel del kan man säga. Reformationen.
Hos Luther var middagar och schyssta samtal alltid viktiga. Ett ställe att provtänka. Argumentera. Tycka olika. Och lära sig mer. Också en bra idé!
En sån kyrka vill vi vara. Luthersk. Och ett sånt samtal vill vi bjuda in till.
Vi tar för oss av oxbringan och samtalar om vem Luther var och vad det var han protesterade mot.  Vi avrundar med kaffe och kokoskaka och funderar på kyrkans utmaningar idag.

image

Vi skiljs åt mätta och upprymda. Fulla av ideer. Och ser fram emot nästa gång Luther bjuder till bords. Då ska vi fundera över vad rättfardiggörelse genom tro kan betyda. Och äta gulasch! Välkommen med!

Frid!