Älta mera!

Jag har en mycket god vän som är världsbäst att prata med. En självutnämnd storasyster. Där behöver man aldrig låtsas att det är ”jodå, huvet upp pch bena ner” när man ringer. Där kan man gå pang på rödbetan och säga att det är rätt rävigt faktiskt. Och tom gråta en skvätt.

Vi säger mycket klokt till varandra! Det går till så här:

den ena av oss får gnälla och klaga en stund på allt som behöver luftas

den andra ger kloka råd och synpunkter. Och rätt mycket pepp.

den första (som just nu fått älta sina issues) ropar högt: åh, vad bra! Så himla bra sagt! Huuur kom du på det?

den andra (som varit klok och rådig) erkänner då utan omsvep att det kloka rådet kom från den första! Förra problemrundan. Då det var ombytta roller!

Just det. Ni fattar rätt. Vi sitter alltså och ger varandra samma råd om och om igen. Till samma problem.

Det kallas att älta. Och är mycket nyttigt!

Nu finns det kanske en snabb lösningsorienterad läsare som tänker: ”vad omständigt?!” ”Kan man inte säga det goda rådet till sig själv?” ”Och sen har man lärt sig det?”

Nej. Säger jag som har lång erfarenhet av samtal. Och av att älta.

Det går tyvärr inte. Man kan inte ge goda råd till sig själv som det verkar. Därför behöver vi varandra att tala med.

Att prata av sig med någon som lyssnar gör gott. Även om inget ändrats i sak.

Att höra sina egna goda råd av någon annan ger mycket bättre effekt.

Att formulera svårigheter högt. Säga det osagda. Nämna det onämnbara. Det ger perspektiv och frisk luft i själens mörkaste skrymslen.

En gång samtalade Jesus med en ensam kvinna vid en brunn. Ett ärligt och rakt samtal. Som gick rakt på de svåra delarna av livet. Och det samtalet gjorde skillnad!

Man får så många fina samtal när man är präst. Vid kyrkkaffet, inför begravning, med barnen, kollegorna… eller spontana samtal på en trappa. Men man har också möjlighet att få sitta ner och prata klart. Det kallas själavård. Vara nån som lyssnar på allvar. Som kan lyfta det kloka du själv just sa. Samtal som med eller utan krusiduller kan gå rakt på det viktiga i livet. Alla församlingar erbjuder sådan samtal gratis hos präster och diakoner. Vi har tystnadsplikt.

På kvällskvisten kan man också ringa jourhavande präst. Ring 112!  Eller chatta med en präst – via https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast

Du behöver aldrig vara ensam med dina inre samtal!

Det är bättre att vara två! Och tala med varandra. Ni vet delad glädje är dubbel glädje.

Och delade problem blir bara hälften så stora. Dags att ringa söstra mi och be henne upprepa mina goda råd från förra veckan!

(Som jag lånade från henne veckan före det, såklart!)

frid!