Om reformation och att snooza sig genom livet

Vi har försnoozat oss och får bråttom! Det är ibland så vansinnigt skönt att lata sig ihop med sin kudde att man liksom struntar i hur det blir. Snoozar och snoozar. Långfrukosten blir halvkort. Vi ska till frisören. Dottern hoppas på långa isblonda lockar och har laddat med 20 instafoton att visa. Jag hoppas på en frisyr.

Vi ska reformera oss. Det måste man ibland. Om man fortsätter rakt fram med samma stil som alltid märker man snart hur omvärlden kör om i innerfilen. Det man själv tycker är vanligt och bra har blivit gammaldags. Utan att man vet hur det gick till. Det är en mycket påtaglig verklighet då man lever med en tonårsdotter. Det finns få människor som kan få en att känns sig lika mycket som en dinosaurie.

Dottern har tagit reda på vilken salong det ska vara. Jag får stränga instruktioner om att inte vara pinsam: man babblar inte trevligt med frisörerna, det heter inte opalex och jag får inte säga att hon blir cool. Det är inte coolt att vara cool. Det var längesen.

Just nu firar många Luther. Säger bra gjort Luther som reformerade kyrkan så den blev modern. Och hängde med i sin tid. För femhundra år sen.

Det är ju ett bra tag sen, faktiskt. Och måndag pratar on vad reformation ska vara nu för tiden? Att hänga med tror jag, så inte kyrkan blir omkörd i innerfilen och verkar gammaldags. Bara för att vi fortsatte förlänge med samma bra grejer.
Här gäller det att kolla med ungdomarna och med verkligheten. Sticka upp fingret i luften, kolla vart vindarna blåser och hänga med. Några dinosaurier blir alltid nervösa och tror att man säljer ut sig och kompromissar. Så behöver det inte vara. Jesus är svaret. Men vad är frågan?

Hela den sociala världen är full av #metoo och alla berättelser och avslöjanden sätter fingret på ett samhällsskick. Män tar för sig och kvinnor får ge- varken en vill eller inte. Män definierar och kvinnor blir bedömda- varken en vill eller inte. Här har vi i kyrkan världens möjlighet att stå upp för tjejer och kvinnor. Varför? För att det behövs! Och för att det var så Jesus gjorde. Kolla Joh 4 eller Joh 8 om du inte tror mig.

Ensamheten i vår tid är farligare än rökning läste jag i en artikel. Vår kyrka har alltid velat gemenskap- låt oss göra nåt konkret.

Frisören är bara tio minuter hemifrån. Men det är som att resa till en annan världsdel. Integration kan också bli kyrkans fråga. Det är den redan på många håll- men vi kan göra mer.

För om vi blir bekväma och snoozar oss igenom några år kommer vi att ha försnoozat oss och vara omkörda av verkligheten. Förbi, pinsamma och utdaterade som en toårsmorsa av värsta sorten. Det vill vi inte- och då gäller det att hänga med hörni!

Att lyssna på ungdomarna och ta efter- är en bra början!

Reformera mera!