Älskad och utvald

Hur går det med nyårslöftena såhär långt? Alla flöden fylls av nya tips! Nu ska allt bli annorlunda! Det känns som att alla andra ska åka vasaloppet, lyckas leva på bara en halv grön smoothie om dagen och dessutom redan har hela huset ljust, fräscht och vårstylat. En kan bli trött för mindre. Personligen har jag försökt med börja träna (jag började också mycket riktigt… men jag glömde lova hur länge jag skulle fortsätta), samt inte äta godis (höll fram till 3 januari, då har vi födelsedagskalas). Men jag tror att för att öka chansen att kunna lyckas ska man välja något som är lätt!

Jag har ett bra tips!

Den här helgen berättar vi i kyrkan om hur Jesus döptes. När ett nytt litet barn kommer till världen känns det naturligt att både fyllas av stor tacksamhet för det mirakel man håller i famnen. Men också av stor bävan… världen innehåller mycket som vi inte önskar att våra barn ska behöva uppleva och som förälder kan man drabbas av den maktlöshet som ligger i vetskapen om att inte kunna skydda sitt barn mot allt. Att komma med sitt barn till kyrkan för att döpa rymmer både tacksamhet och en bön om beskydd. En önskan om Guds närvaro.

När Jesus döps är han redan vuxen. Hans kusin Johannes döper honom i en flod och när han kliver upp ur vattnet hörs en röst från himlen: Du är min älskade son, du är min utvalde. Varje gång jag döper en liten är det som att Gud viskar: du är mitt älskade barn, du är min utvalda.

Uppdraget handlar om att sprida kärleken vidare i världen. Det är något som små barn kan! Sprida kärlek och glädje till alla de möter. Vem blir inte alldeles mjuk i hjärtat då man får hålla en liten nyfödd? Barnet är inte för litet för ett så stort uppdrag. Det lyckas genom att bara vara. Det är inte heller för litet för att döpas. Men behöver inte veta, kunna eller förstå mer om Gud än vad en tremånaders baby gör, för att vara omsluten av Guds kärlek. Det kan vara bra också för vuxna att tänka på.

Jag tänker att det här är en fantastisk start på det nya året. Släpp ångesten för att även andra lagret på chokladkartongen redan är slut…
Tänk om vi istället kunde ha som nyårslöfte att sprida lite mer kärlek i världen varje dag? Det är mycket lättare! Och väldigt bra om vi lyckas!
För också till dig och mig viskar Gud genom himlarymderna: du är älskad och du är utvald!