Kärlek och semlor!

I dag har det varit vårväder. Fåglarna har kvittrat som dom vore tokiga, den tjocka tröjan som funkat så bra hela vintern var plötsligt för varm. Kvällarna blir ljusare, det går definitivt mot vår! Vilken glädje!

På söndag firar vi fastlagssöndag i kyrkan starten på fastan före påsk. Dit hör semlan – eller fastlagsbullen, som den kallas på vissa håll. En sista godsak att fira med innan fastan tog vid. Lyckliga jag som får predika i en kyrka på söndag som ska bjussa på semlor till kyrkkaffet…
Men temat för de texter vi läser är varken bakverk eller vår. Inte heller fasta eller allt det svåra och fina som väntar till påsk. Nej, temat är kärlek. Kärlekens väg.

Vart går den och hur ser den ut? Ja, om du älskat någon innerligt då vet du något om kärlekens väg. Den kan vara underbar som en solig vårmorgon, lyxig och festlig som semlan… men den kan också leda oss genom mörker och elände. Ja, hur mycket sorg och smärta kan inte kärleken orsaka? Och hur mycket lidande är vi inte beredda att dela med någon vi älskar? För kärlekens skull?

Kärleken är kanske den starkaste drivkraften vi har. Bibeln säger att den är starkare än döden. Det är sant. För kärleken tar inte slut ens om livet gör det. Det vet den som älskat och mist någon. Men så stark är också livets kraft. Livet som år efter år vänder tillbaka. Trotsiga små snödroppar mitt i lerig snödriva. Sprakande färgglada krokus mitt i en kal jordplätt. livet och kärleken – den trotsiga, hoppfulla känslan av att vi vill att det goda ska segra till slut. Döden och kylan får inte sista ordet. Än en gång börjar livet om för våren vinner över vintern. Än en gång får vi fira påsk och påminnas om Jesus som gick kärlekens väg. Ända till döden och genom döden och tillbaka till livet igen. För din och min skull. För kärlekens skull.

Och oavsett var du står, så är det lätt att hitta till kärlekens väg. Den börjar alltid där vi är. Och du är alltid välkommen att följa den. Den går mot våren, ljuset och glädjen, den går till medmänniskorna, till gemenskapen och den går till Gud. Välkommen att följa kärlekens väg!

Frid!

/Katarina