Sofia Svarfvar

Agera för en global hållbar utveckling till midsommar

Om en vecka startar det internationella toppmötet om hållbar utveckling Rio+20. Det är tjugo år sedan som Rio de Janeiro stod värd och nu är det dags igen.

Konferensen i midsommarveckan äger rum i en delvis ny värld med nya utmaningar samtidigt som grundproblemen är desamma: allt för många lever i djup fattigdom, vi människor på jorden lever på mer naturresurser än jordklotet klarar av och utsläppen av växthusgaser ökar.

Sedan 1992 har globaliseringen blivit en del av allas vår vardag och tekniken har revolutionerat världen. För tjugo år sedan var jag 14 år, levde i en mindre svensk stad och mobiltelefon och datorer var inget som jag kände till. Tillväxten och tekniken har tagit människor ur fattigdom. I Asien har tillväxten skapat rikedom och nu talas det om Afrikas tid. På den Afrikanska kontinenten är tillväxtsiffrorna höga och fler och fler vänder blickarna till denna kontinent. (Vår egen finansminister besökte kontinenten för första gången som minister i början av juni)

Vi har en annan värld i dag. Globaliseringen och tillväxten har skapat oändliga möjligheter som jag inte kunde drömma om som 14 åring. Men ojämlikheten och orättvisan som jag var upprörd över redan då är kvar. För globaliseringen har också skapat fördjupade klyftor, fattigdom och en sårbarhet, för dem som inte får del av globaliseringens och tillväxtens fördelar eller för dem som lever i utsatta miljöer där klimatförändringarna hotas skölja bort hus och hem när översvämningarna kommer.

I mitten av maj skickade Svenska kyrkan ett brev till biståndsminister Gunilla Carlsson och miljöambassadör Annika Markovic på temat ”Delaktighet och mål som möjliggör utkrävande av ansvar – för att Rio+20 ska leverera hållbar utveckling för alla.” Vi menar i brevet att hållbar utveckling, som består av ekonomiska, sociala och miljörelaterade komponenter, enbart kan uppnås genom respekt och uppfyllande av mänskliga rättigheter. Rio+20 måste tydligt ta ansvar för att en rättvis fördelning av våra begränsade resurser uppnås – rättvis mellan män och kvinnor, mellan stater och sociala grupper och mellan nuvarande och framtida generationer. För att detta ska vara möjligt krävs system som gör det möjligt att hålla stater, regeringar och den privata sektorn ansvariga så att miljöhänsyn tas och mänskliga rättigheter respekteras.

Jag hoppas att Gunilla Carlsson läser vårt brev och lyssnar på kollegor från den globala ACT alliansen som kommer att vara på plats i Rio. Vi vill se att Rio+20 blir till en framgång. Det krävs ett globalt ledarskap och en tydlig process mot en mer hållbar framtid.  Globala utmaningar så som klimatförändringarna, migrationsströmmar och fattigdom kräver det.

När mötet i Rio äger rum befinner jag mig på andra sidan jorden, i Indonesien. Där samlas Kyrkornas Världsråd inom ramen för ett sjuårigt program där vi har analyserat och diskuterat globaliseringen under temat Poverty, Wealth and Ecology . Här har man försökt ta ett samlat grepp om vad som skapar fattigdom, hur rikedom och girighet bidrar till fattigdom och negativ ekologisk påverkan. Jag vill se en rikedom som inte sker på bekostnad av, utan som bidrar till en global hållbar utveckling.

Ifrån Indonesien kommer det att skickas ett budskap till ledarna i Rio – genom tekniken och globaliseringen är det möjligt. Det kommer också att sändas budskap till ledare inom kyrkan och till oss själva. Ett budskap om att jordens människor och miljö behöver en ny utvecklingsagenda som bygger på välfärd, välmående och jämlikhet. Budskapet kommer handla om hur vi kan gå från girighet i ekonomin till en ekonomisk utveckling som är grundad i andra värden. Ett budskap om att våga se bortom det system vi har idag utan att för den saken skull vilja tillbaka till något ekonomiskt system som varit. Midsommar helgen kan bli en helg när vi kan se tillbaka på de senaste tjugoåren och lära av de som gått före oss. Men ansvaret ligger på oss idag och det är dags att se framåt.

Låt därför midsommarhelgen bli en helg när vi alla tänker framåt, funderar över vad jag själva kan göra för en mer hållbar global framtid.  Köp något som är bra för jorden och för människor och skriv under på Agerawebben  och uppmana Sveriges miljöambassadör att ta ansvar och visa ledarskap under förhandlingarna!

Sofia Svarfvar

Handläggare för global ekonomi

(Svenska kyrkans internationella arbete kommer vara på plats i Rio. Följ Ageravolontärerna här)