Niklas Eklöv

Arms Trade Treaty röstades igenom!

Med överväldigande majoritet – 154 för, 3 emot och 23 nedlagda – röstade FN:s generalförsamling igår kväll igenom avtalstexten om ett nytt globalt vapenhandelsavtal, Arms Trade Treaty (ATT). (Läs här för att se hur de olika staterna röstade). Vilken glädje för alla som i över 10 års tid kampanjat för ett starkt och effektivt avtal och som troget arbetat för detta mål i sina hemländer, på regional nivå, i åtskilliga förberedande FN-konferenser och nu senast vid slutförhandlingarna i New York 18-28 mars! Fantastiskt roligt att ATT inte föll på mållinjen när Iran, Syrien och Nordkorea blockerade omröstningen på skärtorsdagen, utan att viljan att få ett konkret resultat var så stark att beslutet togs generalförsamlingen.

Det som förlorades var styrkan i ett konsensusbeslut men avtalet måste ändå ses som ett framsteg för FN som de senaste åren har fått se mycket få positiva resultat av diplomatiska förhandlingar i globala frågor, inte minst gäller det på nedrustningsområdet. Nu är detta inte ett nedrustningsavtal, utan ett avtal som ska ”upprätta högsta möjliga gemensamma standards” för handeln med konventionella vapen och på så sätt begränsa vapenöverföringar till den illegala marknaden eller till terrorister och människorättskränkare. Men avtalet gör det ändå tydligt att just denna handel är en ”dödlig handel” och att höga och bindande krav måste till för att minska det mänskliga lidandet och för att främja global fred och säkerhet.

Nu ville 80% av alla stater ha ett avtal och drev på för att generalförsamlingen skulle anta ATT, och bara 1,5% som röstade emot. Det är en oerhört viktig signal till alla som tjänar blodspengar på en vapenhandel som sprider död och lidande på Sao Paulos gator, i Östra Kongo, i Afganistans dalgångar och i det pågående kriget i Syrien att detta inte längre är OK. Vapenhandeln kan inte längre gömma sig i skuggorna! Att Ryssland, Kina och Indien (och 20 andra) lade ned sina röster har olika anledningar (läs en del av argumentationen här, sid 4), och för avtalets styrka är detta förstås en missräkning. Men förhoppningsvis så kan dessa osäkra stater ändå skriva under och inse styrkan att vara med och inte bara bli bedömda av ATT utifrån.

Själva avtalet röstades igenom oförändrat från utkastet 27 mars. Läs tidigare bloggar för en analys av innehållet.

Sverige, under nedrustningsambassadör Paul Beijers ledning, spelade en konstruktiv roll under förhandlingarna både inom EU-gruppen (som överlag föreslog tydliga och starka skrivningar) och som ”facilitator” i flera av de informella förhandlingssessionerna och fick ett välförtjänt tack av mötesordförande Peter Woolcott.

Svenska kyrkan har bara varit med i arbetet för ATT i ett och ett halvt år – starten var då alla Svenska kyrkans biskopar skrev under en multireligiös deklaration om behovet av ett Arms Trade Treaty hösten 2011 – och därför kan vi endast i liten del säga att vi har bidragit till resultatet. Men engagemanget sedan 2011 har varit starkt med deltagande i Kyrkornas världsråds ”Ecumenical Campaign for a Strong and Effective Arms Trade Treaty”, informationssatsningar i Sverige, utbildningsinsatser i Afrika, deltagande i två FN-konferenser (juli 2012 och mars 2013) samt påverkansinsatser mot svenska myndigheter och media. Styrkan i detta engagemang har funnits i att det delats med både svenska fredsorganisationer, Kyrkornas världsråds hela nätverk samt civilsamhällskoalitionen Control Arms som samlat över 100 NGOs och CSOs. Tillsammans har vi blivit starka!

Kyrkornas världsråds generalsekreterare kommenterar detta historiska avtal här.

Som vi skriver i vårt pressmeddelande idag så är arbetet inte över – det har bara börjat. För ett beslut i FN räddar inte liv eller minskar mänskligt lidande bara av sig självt. Här krävs fortsatt engagemang av FNs medlemsstater att så snart som möjligt anta ATT på nationell nivå så att det kan träda i kraft. Här behöver kyrkorna och civilsamhället hålla trycket uppe så att högsta möjliga normer för vapenhandeln verkligen införs och att ATT genomförs i praktiken. Här behövs fortsatta insatser från dig och mig, att hålla oss uppdaterade, engagerade och bedjande för en mer fredlig, rättvis och säker värld – som alltid börjar på hemmaplan!

Niklas Eklöv, policyhandläggare för fred och mänskliga rättigheter

PS. Läs mer om Svenska kyrkans fredsarbete på www.svenskakyrkan.se/fred DS.